Alatan AI Nova MSC, SELENA+ dipilih untuk kegunaan Program Saringan Retinopati Diabetik Kebangsaan Oman | DagangNews Skip to main content

Alatan AI Nova MSC, SELENA+ dipilih untuk kegunaan Program Saringan Retinopati Diabetik Kebangsaan Oman

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Dis - Nova MSC Berhad menerusi EyRIS Pte. Ltd. mengumumkan bahawa alat kecerdasan buatan (AI) mereka, SELENA+ dipilih untuk Program Saringan Retinopati Diabetik Kebangsaan Oman.

 

SELENA+ merupakan teknologi AI perintis yang menunjukkan kecekapan dan ketepatan  luar biasa dalam analisis automatik imej retina.

 

Penyepaduannya ke dalam rangka kerja penjagaan kesihatan Oman menandakan satu lonjakan besar ke hadapan dalam mengurus dan mencegah komplikasi berkaitan diabetes, terutamanya retinopati diabetes.

 

Inisiatif itu menandakan usaha pertama kumpulan ke Oman dan sejajar dengan komitmen negara bagi menerima pakai penyelesaian penjagaan kesihatan termaju.

 

Pengarah Eksekutif Nova MSC, Nazeroll Kasim berkata, kerjasama itu menandakan peristiwa penting kepada kumpulan ke arah merevolusikan penjagaan kesihatan dengan teknologi AI.

 

"Pemilihan SELENA+ adalah bukti kehebatan teknologinya dan dedikasi pasukan kami untuk mencipta penyelesaian yang membuat perubahan sebenar dalam kehidupan orang ramai. 

 

"Kami tidak sabar untuk melihat bagaimana teknologi kami akan membantu dalam pengesanan awal dan pengurusan retinopati diabetik, menyumbang kepada hasil kesihatan yang lebih baik di Oman," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

Kejayaan SELENA+ memasuki Oman adalah selepas kejayaan dalam Progran Saringan Retinopati Diabetik Nasional Singapura.

 

Pada September 2020, EyRIS telah dianugerahkan kontrak lima tahun bagi penggunaan SELENA+, menjadikannya penggunaan peranti perubatan AI dunia sebenar pertama di dunia dalam program saringan kebangsaan.

 

Beliau berkata, projek Oman adalah contoh penglibatan perniagaan - kerajaan yang penting dan meletakkan Nova MSC sebagai peneraju dalam inovasi penjagaan kesihatan AI.

 

"Inisiatif ini berfungsi sebagai model untuk kerjasama masa depan, di mana teknologi kami boleh disepadukan ke dalam strategi penjagaan kesihatan nasional, mempamerkan dedikasi kami untuk memajukan teknologi penjagaan kesihatan global," katanya. - DagangNews.com