AmInvest syor `pegang' saham Paramount, dikhuatiri jualan terjejas akibat kenaikan kadar faedah | DagangNews Skip to main content

AmInvest syor `pegang' saham Paramount, dikhuatiri jualan terjejas akibat kenaikan kadar faedah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Jun - AmInvest Research mengesyorkan `Pegang' ke atas saham Paramount Corporation (Paramount) kerana produk hartanahnya sebahagian besar berharga melebihi segmen mampu milik.

 

Menurut firma penyelidikan itu, disebabkan julat harga yang lebih tinggi untuk penawaran produknya, jualan baharu untuk hartanah dijangka terjejas oleh inflasi yang meningkat dan kenaikan kadar faedah.

 

Selain itu kata AmInvest, pihaknya menjangkakan margin akan dilemahkan oleh peningkatan dalam kos pembinaan.

 

"Saham pada masa ini didagangkan pada FY23F PE yang adil sebanyak 11x berbanding purata 4 tahun sebanyak 10x, manakala hasil dividen adalah baik pada 5%," kata firma itu dalam notanya hari ini.

 

AmInvest berkata, pengesyoran `Pegang' itu adalah pada nilai saksama (FV) berasaskan RNAV sebanyak RM0.73/saham.

 

"FV kami adalah berdasarkan diskaun 55% kepada RNAV, setanding dengan pemaju hartanah dengan tumpuan pada hartanah yang sebahagian besarnya berharga melebihi segmen mampu milik, dengan penarafan ESG neutral 3 bintang," jelasnya.

 

Berikutan pelupusan pegangan kawalan kumpulan dalam perniagaan pendidikan tingginya pada September 2019 dan segmen pra pengajian tinggi pada Februari 2020, tumpuan Paramount kini tertumpu pada pembangunan hartanah, dilengkapi dengan aktiviti kerja bersama.

 

Paramount mempunyai portfolio pembangunan yang pelbagai secara geografi dengan 11 projek sedang berjalan dan 2 projek masa depan. Kumpulan itu mempunyai baki GDV sebanyak RM7.1bil tersebar di Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

 

Ia dalam proses memperoleh tanah pegangan bebas seluas 32.7 ekar di Cyberjaya dengan anggaran GDV RM370 juta. Ia juga telah memeterai perjanjian hak pembangunan dengan Kumpulan Hartanah Selangor untuk membangunkan tanah pajakan seluas 9.7 ekar di Seksyen 14 dengan anggaran GDV sebanyak RM1.2bil.

 

"Kami menjangkakan aktiviti pembangunan yang dirancang di tanah ini akan mula menyumbang kepada hasil dan pendapatan Paramount dari TK23F.

 

"QoQ, hasil 1QFY22 Paramount menurun sebanyak 47% manakala keuntungan bersih teras (CNP) susut 75% disebabkan gabungan jualan yang lebih rendah berikutan tamatnya Kempen Pemilikan Rumah (HOC) dan keuntungan sekali sahaja yang diiktiraf dalam 4QFY22 daripada pelupusan bungkusan tanah komersial di pembangunan Sekitar26 berjumlah RM11 juta,'' ujarnya.

 

Didorong oleh pemulihan beransur-ansur permintaan hartanah ditambah dengan penyambungan semula aktiviti pembinaan selepas penutupan yang didorong oleh pandemik, CNP kumpulan dijangka berkembang sebanyak 6% kepada RM26 juta pada TK22F, 52% kepada RM39 juta pada TK23F dan 29% kepada RM50 juta pada TK24F.

 

Pertumbuhan dalam pendapatan akan disokong oleh: (i) jualan tidak dibil sebanyak RM1.1bil mewakili nisbah perlindungan sebanyak 1.6x daripada hasil FY22F; dan (ii) menganggarkan jualan FY22F-24F sebanyak RM900mil-RM1bil, terutamanya dari The Atera, Sejati Lakeside 2, Utropolis Batu Kawan dan Ampang Hilir. DagangNews.com