AmInvestment turunkan penarafan sektor pengguna kepada 'neutral' ekoran perbelanjaan berhati-hati  | DagangNews Skip to main content

AmInvestment turunkan penarafan sektor pengguna kepada 'neutral' ekoran perbelanjaan berhati-hati 

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 8 Dis - AmInvestment Bank Research menurunkan taraf saranan sektor pengguna kepada 'neutral' daripada 'overweight' disebabkan perbelanjaan berhati-hati.

 

Ini dipengaruhi oleh ketidaktentuan makroekonomi dan kecenderungan pengguna beralih kepada produk lebih murah memandangkan mereka mencari harga kompetitif atau item tidak berjenama, dan pek bersaiz lebih kecil (pilihan nilai) untuk makanan dan minuman (F&B). 

 

Firma penyelidikan itu berkata prestasi syarikat di bawah liputannya pada suku ketiga 2023 sebahagian besarnya meleset, di mana lima daripada lapan mencatat pendapatan lebih rendah daripada jangkaan. 

 

"Kami mendapati bahawa pendapatan syarikat runcit merosot 3% hingga 19% walaupun terdapat peningkatan bilangan kedai dalam suku ketiga tahun ini. Kami juga mendapati lebih banyak tawaran promosi sedang dijalankan untuk menarik minat semasa tempoh senyap, yang mungkin mengurangkan tahap inventori yang tinggi. 

 

"Oleh itu, kami percaya bahawa trend perbelanjaan pengguna terus menjadi anemia. Selain itu, kami tetap berhati-hati tentang pendapatan penggiat F&B disebabkan permintaan lebih rendah, ditambah dengan kos operasi tetap yang lebih tinggi," katanya  dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Bagaimanapun, firma itu menjangkakan beberapa penggiat F&B mendapat manfaat daripada aliran menurun dalam harga komoditi dan kehabisan inventori kos tinggi, yang boleh meningkatkan margin pada suku-suku berikutnya.

 

Firma itu campuran harga komoditi, seperti harga koko dan gula, masih dalam aliran menaik (78% tahun ke tahun (YoY) untuk koko dan 33% YoY untuk gula) pada November 2023.

 

Sementara itu, harga kopi, jagung dan kacang soya telah merosot daripada puncak 10% hingga 14% sejak Jun 2023, manakala jagung merosot sebanyak 30% sejak puncak pada Januari 2023.

 

Menurut AmInvestment, pendapatan sektor meningkat sedikit sebanyak 5% suku ke suku (QoQ) dalam suku ketiga 2023, terutamanya dirangsang oleh campuran produk yang lebih baik dengan purata harga jualan dan jumlah jualan yang lebih tinggi untuk Leong Hup International dan Spritzer.

 

Oleh itu, pilihan utama firma itu bagi sektor ini ialah Leong Hup International dengan saranan 'beli' dan nilai saksama (FV) 79 sen sesaham disebabkan operasi bersepadu sepenuhnya, yang menyediakan pertahanan terhadap kejutan inflasi.

 

Spritzer turut menjadi pilihan utamanya dengan saranan 'beli' dan FV RM1.81 sesaham memandangkan ia mempunyai penjenamaan kukuh secara tempatan dan ketibaan pelancong yang semakin meningkat akan memacu jualan dan margin susulan penurunan kos bahan mentah.  - DagangNews.com