Anak syarikat Johor Plantations, JPG Greenergy Ventures dianugerah status BioNexus | DagangNews Skip to main content

Anak syarikat Johor Plantations, JPG Greenergy Ventures dianugerah status BioNexus

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Julai - JPG Greenergy Ventures Sdn Bhd, anak syarikat Johor Plantations Group Bhd, dianugerahkan status BioNexus oleh Perbadanan Pembangunan Bioekonomi Malaysia di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

 

Johor Plantations memegang 55% kepentingan ekuiti dalam JPG Greenergy Ventures Sdn Bhd, dengan baki 45% dipegang oleh MTC Orec Sdn Bhd.

 

Johor Plantations dalam satu kenyataan berkata, status itu menandakan pencapaian cemerlang JPG Greenergy Ventures dalam mengubah efluen kilang minyak sawit (POME) kepada biometana yang berharga, dan komitmennya untuk mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050.

 

Status BioNexus memperkasakan syarikat yang layak untuk mempercepatkan pertumbuhan dalam sektor bioteknologi dengan faedah, termasuk insentif fiskal, pembiayaan, kemudahan pelaburan dan khidmat nasihat.

 

Inisiatif itu menetapkan penanda aras dalam pelupusan mampan hasil sampingan minyak sawit dalam sektor tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Berdasarkan inisiatif itu, Johor Plantations telah memperoleh perjanjian pembelian gas selama 15 tahun dengan Gas Malaysia Green Ventures Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai Gas Malaysia Virtual Pipeline Sdn Bhd).

 

Perjanjian itu membenarkan suntikan gas biometana yang telah ditulenkan terus ke dalam Sistem Pengagihan Gas Asli (NGDS) untuk komitmen 250,000 juta unit haba British (MMBtu) setahun.

 

Projek itu yang menyumbang kepada kira-kira 97,889 tan setara karbon dioksida yang dielakkan, menandakan impak positif rumusan pengurusan sisa Johor Plantations dalam industri kilang sawit sejajar dengan landskap RE dan matlamat alam sekitar Malaysia.

 

Pengarah Urusan Johor Plantations Mohd Faris Adli Shukery berkata, status BioNexus untuk JPG Greenergy Ventures meletakkan Johor Plantations untuk inovasi berterusan dan mengukuhkan peranan kepimpinannya dalam sektor bioekonomi Malaysia.

 

“Komitmen terhadap amalan bertanggungjawab ini sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSDG), khususnya SDG 13: Tindakan Iklim. 

 

"Johor Plantations fokus untuk menjadi sebahagian daripada misi ini bagi mengurangkan pelepasan gas rumah hijau bersama pemain industri lain melalui inisiatif RE,” katanya.- DagangNews.com