AWC teroka pasaran trak dan jentera tenaga baharu bersama dua rakan kongsi China | DagangNews Skip to main content

AWC teroka pasaran trak dan jentera tenaga baharu bersama dua rakan kongsi China

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Kumpulan perkhidmatan kejuruteraan AWC Bhd berkata ia sedang meneroka peluang untuk memasarkan trak berat tenaga baharu dan jentera pembinaan di Malaysia bersama dua rakan kongsi yang berpangkalan di China.

 

Untuk meneroka perniagaan itu, AWC menandatangani memorandum persefahaman dengan Beijing Energy Envision Linking Smart (Beijing) Technology Co Ltd Cawangan Barat Daya (BEELS) dan Zhizhi Automotive Technology Co Ltd (ZATC).

 

BEELS, menurut AWC, akan menyelia perolehan kereta terpakai domestik dan pengurusan pembekal perkhidmatan dalam kerjasama itu. ZATC, secara berasingan, akan menyediakan sokongan teknikal dan menyelia aktiviti pembinaan di Malaysia dan negara Asia Tenggara yang lain.

 

Kedua-dua rakan kongsi itu berusaha untuk mewujudkan Malaysia sebagai hab pengedaran, manakala AWC memasuki kerjasama untuk mengembangkan perniagaan hijaunya, katanya.

 

“Walaupun AWC sudah berada di barisan hadapan dalam memajukan aktiviti berkaitan ESG dengan Sistem Pengumpulan Sisa Automatik STREAM (AWCS) kami yang terkenal di dunia, kerjasama baharu dengan BEELS dan ZATC ini membawa dimensi baharu kepada kumpulan kami,” kata Datuk Ahmad Kabeer dalam kenyataan.

 

 

awc

 

 

"Kenderaan tenaga baharu telah merevolusikan pasaran kenderaan penumpang, dan kami menjangkakan transformasi serupa dalam ruang kenderaan komersial," tambahnya.

 

Secara berasingan, AWC berkata ia telah memperoleh kontrak RM10.2 juta untuk penyediaan air sejuk dan sistem paip sanitari, perkhidmatan paip bawah air hujan dan kelengkapan kebersihan lain untuk pangsapuri servis di Batu Caves. Kontrak itu dicagarkan oleh anak syarikatnya Qudotech Sdn Bhd. - DagangNews.com