Bagaimana COVID-19 semakin mengasingkan OKU | DagangNews Skip to main content

Bagaimana COVID-19 semakin mengasingkan OKU

Oleh  Mohd Fudzail Mohd Nor
Karyawan Tamu UniSZA

 

DARI taklimat awal akhbar tanpa tafsiran bahasa isyarat hingga garis panduan resusitasi yang mengutamakan pesakit neurotipikal, pandemik telah membawa prasangka masyarakat terhadap mereka yang hidup dengan kecacatan ke depan. ‘Coronavirus tidak membeza-bezakan’.

 

Sebilangan besar daripada kita akan mendengar ungkapan ini pada titik yang berlainan dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

 

Kenyataan seperti itu menafikan tahap kenaifan yang mengejutkan bahawa untuk sekali dalam hidup tidak kira di mana pun tempat kita tinggal di dunia ini, kita semua bersama-sama mengalaminya.

 

Kenyataannya sangat berbeza untuk pandemik terus memburukkan lagi ketidaksamaan.

 

Setakat ini terdapat data dan bukti yang terhad mengenai kesan coronavirus pada OKU. Di seluruh dunia laporan dari media, organisasi dan OKU sendiri menunjukkan bahawa terdapat banyak kesan yang dialami.

 

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, saya telah bekerjasama dengan rakan-rakan akademik dan bukan akademik OKU di seluruh negara untuk menerangkan perkara yang kelihatan jelas bagi kita sebagai OKU, tetapi yang jelas tidak dapat dilihat oleh mereka yang membentuk tindak balas dasar coronavirus .

 

Kami tahu bahawa beberapa OKU mungkin berisiko lebih tinggi terkena virus kerana keadaan kesihatan yang rumit.

 

Apa yang kurang diketahui umum adalah bahawa OKU berisiko lebih tinggi dijangkiti virus kerana ketidaksamaan struktur yang sangat mendalam. Ikuti beberapa minggu pertama pandemik dan taklimat menteri dan ketua pengarah KKM setiap hari. Peterjemah bahasa isyarat pada mulanya tidak tersedia di Malaysia berbeza dengan bidang kuasa lain seperti New Zealand.

 

Ini bermaksud bahawa maklumat mengenai jarak sosial dan langkah pencegahan tidak dapat diakses oleh komuniti pekak.

 

Ireland Utara, Scotland dan Wales sekarang telah membicarakan hal ini sementara jurubahasa untuk taklimat Downing Street telah diturunkan dari arus utama ke BBC News 24, yang agak sesuai dengan pengalaman orang pekak kelas kedua secara umum.

 

Begitu juga, perkhidmatan NHS 111 untuk pertanyaan coronavirus baru sahaja dapat diakses oleh pengguna bahasa isyarat di Ireland Utara minggu ini.

 

Itu untuk rangkaian TV luar negara dan kita mengharapkan RTM 1 sahaja.

 

rtm

 

Yang menjadi perhatian komuniti pekak adalah sejauh mana penggunaan topeng muka menjadi normal yang baru. Penggunaan topeng muka  mengasingkan komuniti orang pekak dari masyarakat.

 

Ketidakupayaan untuk membaca bibir dan membaca ekspresi wajah melalui topeng ini berpotensi mengecualikan orang pekak daripada menjawab soalan dalam keadaan perubatan mengenai apa yang mungkin menjadi gejala serius, menerima arahan mengenai ubat atau rawatan yang ditetapkan, atau bahkan hanya jaminan yang sederhana dalam masa yang paling menakutkan.

 

Dalam masyarakat luas, ia dapat menempatkan orang pekak ke dalam kesedaran akan ketakutan dan ketergantungan yang dipaksakan. Tidak dapat mengakses barang dan perkhidmatan utama. Penggunaan pelindung wajah yang telus adalah sambutan yang baik untuk ini.

 

fudzail
PELITUP muka yang membolehkan orang pekak dan bisu membaca gerakan bibir penutur.

 

Jarak sosial memberikan cabaran yang kompleks kepada OKU yang memerlukan pembantu peribadi untuk memenuhi keperluan asas mereka. Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) kekurangan bekalan dalam komuniti OKU mungkin berada dalam keadaan terpencil sepenuhnya sekiranya pembantu mereka dikurantin dan tidak ada pengganti yang tersedia.

 

Bagi keluarga yang mempunyai kanak-kanak OKU, penangguhan perkhidmatan bermaksud sedikit atau tidak ada kanak-kanak dengan keperluan pendidikan khas mendapati diri mereka ditinggalkan tanpa sokongan pembelajaran untuk memudahkan persekolahan di rumah.

 

Terdapat keprihatinan mendalam bahawa kehidupan OKU diberikan pendedahan  yang lebih rendah daripada OKU; nampaknya tidak dapat digunakan apabila keputusan perlu dibuat mengenai penjagaan kritikal dan akses ke ventilator.

 

Di seluruh dunia, OKU dan keluarga mereka, termasuk ibu bapa kanak-kanak autisme dan pengasuh OKU pembelajaran, melaporkan bahawa mereka telah diminta untuk menyelesaikan pesanan, sekiranya mereka sakit parah tanpa perundingan.

 

Di UK bagaimana doktor harus memutuskan siapa yang boleh mendapatkan rawatan segera semasa krisis coronavirus ditulis semula setelah aduan bahawa garis panduan awal menunjukkan bahawa OKU telah ditolak rawatan.

 

Anggapan mengenai kualiti hidup OKU yang dirasakan dan perbahasan yang berkaitan tentang yang jumlah hidupnya selalu bergelombang di bawah permukaan.

 

Wacana yang muncul mengenai coronavirus telah menjadikan fokus ini lebih tajam. Yang mengatakan, kekurangan data yang dikumpulkan atau dipisahkan mengenai jumlah OKU yang telah meninggal dunia akibat gejala berkaitan coronavirus mengancam untuk menutup kenyataan ini.

 

Deklarasi Sejagat mengenai Hak Asasi Manusia (UDHR) diadaptasi oleh Majlis Umum PBB pada tahun 1948 sebagai tindak balas terhadap kengerian Perang Dunia Kedua. Melaluinya, masyarakat antarabangsa berikrar bahawa kengerian seperti itu tidak akan berulang dengan menetapkan satu set standard minimum yang berhak dimiliki oleh semua orang.

 

Artikel substantif pertama deklarasi itu menyatakan bahawa 'Semua manusia dilahirkan bebas dan setaraf dengan martabat dan hak.' Hari ini, perjanjian hak asasi manusia adalah banyak. Konvensyen PBB mengenai Hak Orang Kurang Upaya (2006) pada masa hadapan akan terus digunakan.

 

Namun, 72 tahun setelah UDHR, komuniti OKU terus berjuang untuk mengesahkan nilai, keperluan dan hak setiap individu OKU dalam masyarakat. Sesuatu yang telah menjadi usaha global.

 

Kecuali untuk turun ke jalan untuk memprotes telah mulai memanfaatkan kekuatan media sosial dan Twitter khususnya.

 

Peraturan menjauhkan sosial mungkin bermaksud bahawa OKU seperti penduduk lain tidak hadir secara jelas. Walaupun demikian, ketidaksamaan struktur dunia kita tetap ada. Panduan muncul mengenai seberapa banyak masalah di atas (sekadar gambaran ringkas) yang dapat ditangani.

 

Tetapi jika kita benar-benar ingin membuat perbezaan dalam menandatangani OKU, maka pernyataan pertama UDHR itu mesti menyokong semua tindakan OKU!   - DagangNews.com

dagangnews.com