Bank-bank Eropah minta pelabur tidak beri terlalu banyak perhatian kepada metrik ESG | DagangNews Skip to main content

Bank-bank Eropah minta pelabur tidak beri terlalu banyak perhatian kepada metrik ESG

BRUSSELS 26 Jan - Bank-bank Eropah meminta pelabur supaya tidak memberi terlalu banyak perhatian kepada metrik hijau baharu yang akan diterbitkan dalam minggu-minggu akan datang, kerana anggaran awal menunjukkan industri itu ketinggalan di mana ia sepatutnya berada.

 

Nisbah Aset Hijau (GAR), yang dilancarkan oleh Pihak Berkuasa Perbankan Eropah (EBA) pada 2021 dengan tarikh akhir untuk 2024, mengukur peratusan aset yang sejajar dengan senarai aktiviti perniagaan mampan blok itu.

 

EBA pada 2021 pada mulanya menganggarkan angka itu adalah kira-kira 7.9% secara purata, menurut laporan Bloomberg.

 

Denisa Avermaete, penasihat dasar kanan untuk kewangan mampan di Persekutuan Perbankan Eropah (EBF), sebuah kumpulan lobi, berkata nombor itu akan "menjadi nombor satu digit dan mungkin lebih rendah daripada 7%."


 

Denisa Avermaete
                    Denisa Avermaete

 


Dalam analisis baru, EBF memberi amaran supaya tidak mengambil angka pada nilai muka. Pemberi pinjaman ditetapkan untuk mengeluarkan data bersama-sama dengan laporan kewangan tahunan.

 

Komen EBF datang sehari selepas Bank Pusat Eropah memberi amaran bahawa buku pinjaman bank zon euro "secara ketara tidak sejajar" dengan Perjanjian Paris, membukanya kepada "risiko reputasi dan litigasi yang meningkat".

 

Pemberi pinjaman mengalami tekanan yang semakin meningkat untuk menyesuaikan perniagaan mereka dengan realiti perubahan iklim, namun menghadapi cabaran daripada kekurangan data yang sesuai untuk memperlahankan kemajuan dalam menyahkarbonkan ekonomi yang lebih luas.



EBF menggesa pelabur untuk melihat melangkaui GAR kepada metrik alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang lain apabila mereka menilai komitmen terhadap kemampanan. Membandingkan nisbah "tidak bermakna", kata Avermaete.

 

Dalam analisisnya, kumpulan perdagangan itu berkata GAR tidak boleh "menceritakan keseluruhannya" kerana kesukaran dalam menentukan dan membuktikan sama ada sesuatu aset itu sejajar dengan taksonomi aktiviti hijau Kesatuan Eropah.

 

Sebagai contoh, bank mungkin telah membiayai pemasangan panel solar - tetapi ia tidak dapat memberikan bukti bahawa pengilang memenuhi perlindungan sosial minimum Kesatuan Eropah (EU).

 

Perbezaan itu berisiko menimbulkan tanggapan salah bahawa jumlah yang lebih tinggi secara automatik mencerminkan profil aset yang lebih hijau dan mencetuskan dakwaan ikrar melambung untuk menangani perubahan iklim, kata Avermaete.

 

Pelabur harus "sebenarnya melihat semua petunjuk prestasi lain" seperti sokongan mitigasi iklim, katanya.


 

eba

 


Namun pegawai sentiasa memberi amaran bahawa sektor itu tidak melakukan secukupnya.

 

Dalam catatan blog pada hari Selasa, ahli lembaga eksekutif Bank Pusat Eropah Frank Elderson mengulangi penemuan awal bahawa lebih daripada 60% pendapatan faedah bank adalah daripada pihak-pihak yang bersaing dalam sektor intensif karbon.

 

Angka GAR yang rendah dianggarkan pada 2021 mencetuskan bantahan oleh industri perbankan terhadap keperluan itu, bantahan yang ditolak oleh EBA baru-baru ini pada Oktober. - DagangNews.com