Bank Pembangunan langgan program sukuk ijarah bernilai RM100 juta bagi pembinaan kampus baharu Universiti Antarabangsa Quest | DagangNews Skip to main content

Bank Pembangunan langgan program sukuk ijarah bernilai RM100 juta bagi pembinaan kampus baharu Universiti Antarabangsa Quest

Universiti Antarabangsa Quest, Ipoh, Perak.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 5 Sept - Kumpulan QI, sebuah konglomerat multinasional, melancarkan Program Sukuk Ijarah bernilai RM100 juta, bersama Bank Pembangunan Malaysia Bhd (BPMB) yang menjadi pelanggan utama. 

 

Sukuk Ijarah dikeluarkan melalui Silver Formula ABS Bhd (SFAB), sebuah syarikat tujuan khas yang ditubuhkan untuk menjalankan urus niaga.

 

Inisiatif strategik ini menyerlahkan komitmen teguh QI terhadap pertumbuhan dan pengembangan, dengan tumpuan utama untuk melabur dalam pembangunan perniagaan pendidikan tertiarinya, Universiti Antarabangsa Quest.

 

Kampus Universiti Antarabangsa Quest seluas 4.04 hektar akan datang dilengkapi dengan kemudahan terkini, mempromosikan persekitaran pembelajaran yang kondusif.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Bank Pembangunan, Roni Abdulwahab berkata, pihaknya memastikan semua pembiayaan mereka memberikan manfaat sosial, ekonomi dan kesan alam sekitar melalui pengukuran impak terhadap rangka kerja Pembangunan Negara (MIND).

 

"MIND melengkapkan penilaian kredit kami dan pembangunan kampus baharu Universiti Antarabangsa Quest di Ipoh menyediakan jalan untuk kami memupuk kesan pembangunan yang akan meningkatkan akses kepada pendidikan tinggi kepada semua lapisan masyarakat termasuk golongan berpendapatan rendah.

 

"Melalui universiti, kami memenuhi misi untuk menyediakan peluang yang sama untuk pelajar, di samping menjana prospek pekerjaan yang bermakna di wilayah Gunung Lang. 

 

 

BPMB
Mohamed Nazri Omar (kiri) dan Kuna Senathirajah (kanan) ketika majlis menandatangani langganan sukuk ijarah di Petaling Jaya, Selangor pada 5 September 2023. Turut kelihatan (belakang, dari kiri) Wee Yee Tat, Roni Abdulwahab, Datuk Seri Vijay Eswaran dan Tun Arifin Zakaria.

 

 

"Inisiatif ini berfungsi untuk mengecilkan perbezaan dalam pembangunan antara berbeza wilayah negeri. Paling penting, ia boleh menjadi percikan yang mencetuskan kemajuan ekonomi Gunung Lang, melangkaui pelancongan," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Turut hadir dalam majlis itu, Pengerusi Eksekutif Kumpulan QI, Datuk Seri Vijay Eswaran; Canselor Universiti Antarabangsa Quest, Tun Arifin Zakaria; Pengarah Urusan Perbankan Korporat dan Pelaburan Kumpulan Bank Pembangunan, Mohamed Nazri Omar; Pengarah Urusan Kumpulan QI, Kuna Senathirajah dan Ketua Kumpulan Perbankan Korporat dan Penasihat BPMB, Wee Yee Tat.

 

Dalam pada itu, Vijay pula berkata, melabur dalam pertumbuhan Universiti Antarabangsa Quest melangkaui pembinaan institusi berprestij, yang mana ia adalah mengenai memupuk para pemimpin esok. 

 

 

BPMB

 

 

"Seperti yang sering saya tekankan, pendidikan berfungsi sebagai landasan yang mana warisan besar dibina. Kekuatan sebenar pendidikan tinggi bukan sahaja terletak pada ilmu yang disampaikan tetapi pada transformasi mendalam yang diberikannya kepada individu dan masyarakat. 

 

"Untuk meninggalkan legasi bermakna mencipta impak positif yang melangkaui kekangan masa dan secara positif mempengaruhi kehidupan yang tidak terkira banyaknya.

 

"Melengkapkan komitmennya terhadap pendidikan mampu milik, program biasiswa Kumpulan QI memperkasakan beribu-ribu pelajar yang layak sejak 2017, menganugerahkan berjuta-juta pelajar biasiswa," katanya. - DagangNews.com