Batik Air, syarikat pertama terbangkan pesawat di Subang SkyPark | DagangNews Skip to main content

Batik Air, syarikat pertama terbangkan pesawat di Subang SkyPark

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Ogos – Batik Air mengumumkan pelancaran semula operasinya di Subang SkyPark (juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah), dan kini menampilkan armada yang dinaik taraf, Boeing 737.

 

Acara ini menandakan detik bersejarah kerana Subang SkyPark mengalu-alukan kedatangan jet badan sempit PERTAMA selepas 22 tahun.

 

Batik Air berbangga menjadi sebahagian daripada transformasi ini, menggantikan perkhidmatan ATR yang digunakan sebelum ini, yang berakhir pada Februari 2024, dengan pilihan pesawat lebih canggih dan selesa.

 

Menggunakan pesawat Boeing 737, yang menampilkan kabin dwi-kelas iaitu Kelas Ekonomi dan Perniagaan, memberikan penumpang Batik Air dengan pengalaman terbang yang dipertingkatkan, termasuk ruang kaki yang lebih besar, keselesaan yang lebih baik dan kecekapan yang lebih baik.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Batik Air, Datuk Chandran Rama Muthy, menegaskan syarikat penerbangan itu menonjol sebagai satu-satunya yang menawarkan Kelas Perniagaan dari Subang, memberikan tahap perkhidmatan pada harga yang kompetitif.

 

“Penumpang boleh menikmati keselesaan tanpa menjejaskan nilai, menjadikan syarikat penerbangan kami pilihan terbaik untuk perjalanan perniagaan dan percutian,” katanya sambil menambah bahawa tambang Kelas Perniagaan bermula serendah RM369** sehala, termasuk makanan, sekurang-kurangnya 30kg elaun bagasi dan banyak faedah keutamaan.

 

 

parafrasa

 

batik air

 

 

Ketua Pengarah Pelancongan Malaysia, Manoharan Periasamy, menekankan peranan Subang SkyPark sebagai lapangan terbang bandar yang penting, yang dijangka meningkatkan perjalanan antara bandar dengan ketara dan menarik lebih banyak pelancong.

 

"Subang SkyPark menawarkan kelebihan unik dengan jaraknya yang berdekatan dengan Kuala Lumpur. Ini menjadikan perjalanan sangat mudah dan menarik untuk pelancong tempatan dan antarabangsa. Kami teruja dengan potensi peningkatan dalam industri pelancongan dengan sambungan baharu ini," katanya.

 

Beliau juga menyatakan sokongannya terhadap Batik Air dan menyokong pengembangan penerbangan antarabangsa ke dan dari Subang, yang akan menjadi pilihan dari segi ketersambungan selain KLIA & KLIA2.

 

Lebih-lebih lagi, pengembalian perkhidmatan di Subang SkyPark akan menyediakan lebih lapan juta penduduk di Lembah Klang akses kepada pilihan perjalanan yang mudah, mengurangkan masa perjalanan dengan ketara dan meningkatkan ketersambungan di rantau ini.

 

Memulakan bab yang menarik ini, Batik Air telah memperkenalkan laluan pertamanya dari Subang SkyPark ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dengan tiga penerbangan setiap minggu, meningkat kepada perkhidmatan harian bermula dari 15 Ogos 2024.

 

Keputusan untuk memilih Pulau Pinang sebagai destinasi sulung mencerminkan akar dan komitmen Batik Air untuk berhubung semula dengan bandar raya yang mempunyai tempat istimewa dalam sejarahnya.

 

 

parafrasa

 

 

Pada 2013, apabila syarikat penerbangan itu mula beroperasi sebagai Malindo Air di Subang, ia mempunyai armada sederhana hanya dua pesawat ATR, pada mulanya menawarkan penerbangan ke dua destinasi sahaja: Pulau Pinang dan Kota Bharu.

 

Batik Air tidak sabar-sabar untuk meluaskan perkhidmatannya dari Subang SkyPark, dengan rancangan sedang dijalankan untuk menambah destinasi baharu, seperti Kota Bharu, bersama-sama dengan Kota Kinabalu, Kuching dan banyak lagi.

 

Pengembangan ini akan mengukuhkan dengan ketara rangkaian syarikat penerbangan itu dan menawarkan penumpang pelbagai pilihan perjalanan yang lebih luas. - DagangNews.com