Bekas Pengarah Kumpulan Silver Bird dipenjara, didenda RM500,000 ekoran kemuka kenyataan palsu - SC | DagangNews Skip to main content

Bekas Pengarah Kumpulan Silver Bird dipenjara, didenda RM500,000 ekoran kemuka kenyataan palsu - SC

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 3 Nov - Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam mensabitkan kesalahan terhadap bekas pengarah Silver Bird Group Berhad (Silver Bird) kerana dengan sengaja membenarkan pemberian kenyataan palsu kepada Bursa Malaysia Securities Berhad, satu kesalahan di bawah seksyen 369(b)(B) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA).

 

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) memaklumkan, Pengasas Silver Bird dan bekas Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Jackson Tan Han Kook dan bekas Pengarah Eksekutif Kumpulan, Derec Ching Siew Cheong mengaku bersalah terhadap satu caj setiap satu. 

 

"Kedua-duanya dijatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM500,000 setiap satu jika ingkar denda, akan dikenakan penjara 50 bulan.

 

"Kedua-dua Tan dan Ching pertama kali didakwa pada 11 September 2013 dengan tujuh dan lapan caj masing-masing untuk memberikan pernyataan palsu yang terkandung dalam Silver Bird keputusan kewangan suku tahunan yang belum diaudit untuk tempoh kewangan berakhir 31 Oktober 2010 dan 31 Oktober 2011 ke bursa saham," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

sc
Datuk Jackson Tan Han Kook (kiri) dan Derec Ching Siew Cheong - Gambar The Edge Markets

 

 

Katanya, Hakim Mahkamah Sesyen, Siti Aminah Ghazali menjatuhkan hukuman itu termasuk pertimbangan pertuduhan lain, berikutan permohonan Tan dan Ching untuk pengakuan tawar-menawar di bawah seksyen 172C Kanun Tatacara Jenayah. - DagangNews.com