Bernama umum Nur-ul Afida sebagai CEO, Arul Rajoo sebagai Ketua Pengarang berkuat kuasa 27 Feb 2024 | DagangNews Skip to main content

Bernama umum Nur-ul Afida sebagai CEO, Arul Rajoo sebagai Ketua Pengarang berkuat kuasa 27 Feb 2024

KUALA LUMPUR 27 Feb - Agensi Berita Nasional Malaysia (Bernama) mengumumkan pelantikan Nur-ul Afida Kamaludin sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Arul Rajoo Durar Raj sebagai Ketua Pengarang, berkuat kuasa hari ini.

 

Pengerusi Bernama Datuk Seri Wong Chun Wai mengumumkan perkara itu dalam satu kenyataan hari ini.

 

Wong berkata pelantikan Nur-ul Afida dan Arul Rajoo telah dimuktamadkan pada mesyuarat Lembaga Gabenor Bernama di Wisma Bernama pada Selasa dan pelantikan lain untuk mengisi kekosongan jawatan akan diputuskan oleh pihak pengurusan kelak.

 

Pada 24 Okt tahun lalu, Nur-ul Afida, 57, mencipta sejarah sebagai wanita pertama dilantik sebagai Ketua Pengarang agensi itu sejak penubuhannya pada 1967.

 

Nur-ul Afida, bekas Ketua Pengarang Bernama yang juga telah menyandang tugas sebagai CEO, mengambil alih jawatan itu daripada Jamaluddin Muhammad yang seterusnya persaraan wajib Disember lalu.

 

Nur-ul Afida berpengalaman luas dalam bidang kewartawanan dan pernah memegang beberapa jawatan penting di Bernama termasuk sebagai Ketua Perancangan Strategik dan Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita.

 

Anak perempuan wartawan veteran Allahyarham AR Kamaludin memulakan kerjayanya sebagai wartawan di Harian Nasional dan menyertai Bernama pada Januari 1985 sebagai wartawan kadet.

 

Sepanjang perkhidmatan selama 39 tahun, beliau juga telah memegang pelbagai peranan dalam pelbagai jabatan dan unit di Bernama, termasuk Meja Berita Am, penyunting Bahasa Melayu, Unit Foto, Meja Penulisan Ciri dan Strategik, selain menyumbang tenaga sebagai jurulatih di Pusat Pengajian Kewartawanan Bernama sejak 2009.

 

Nur-ul Afida mendapat pendidikan awal di Sekolah Perempuan Bukit Bintang dan melanjutkan pelajaran di Tingkatan Enam di Institut Hasni pada tahun 1986.

 

Beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi semasa bekerja di Bernama dan berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa dari Universiti Teknologi MARA pada tahun 1993 dan menamatkan ijazah Sarjana Pengurusan Komunikasi dari Universiti Kebangsaan Malaysia pada 2011.

 

Sementara itu, Arul Rajoo, 55, menyertai Bernama pada 1991 sebagai pemberita berita kadet dan telah berkhidmat dengan agensi itu selama 32 tahun.

 

Graduan Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) dari Universiti Malaya itu sebelum ini memegang jawatan sebagai Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita.

 

Arul Rajoo memulakan kerjayanya di Bernama di Meja Sukan, meliputi pelbagai acara sukan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa, termasuk Sukan Olimpik, Sukan Asia, Perlumbaan Formula Satu, Sukan SEA, Piala Thomas dan Kejohanan Olahraga Dunia, sebelum memegang jawatan ketua biro untuk Bernama Perak pada 2001 dan 2005, sebagai Wartawan Bernama di Thailand.

 

Pada 2010, beliau menjadi pengarang di Bernama News Service dan pada 2011, pengarang tugasan Bernama TV.

 

Arul Rajoo juga pernah memegang pelbagai jawatan penting di agensi itu, termasuk Ketua Penyiaran dan Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita Ekonomi, dan membuat liputan banyak acara antarabangsa besar yang melibatkan Perdana Menteri, seperti Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA), Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC), Sidang Kemuncak ASEAN, Sidang Kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM), dan menghadiri mesyuarat Pertubuhan Agensi Berita Asia-Pasifik (OANA). - DagangNews.com