BNM boleh kenakan penalti terhadap gangguan perkhidmatan perbankan dalam talian - MOF | DagangNews Skip to main content

BNM boleh kenakan penalti terhadap gangguan perkhidmatan perbankan dalam talian - MOF

KUALA LUMPUR 26 Jun - Bank Negara Malaysia (BNM) boleh mengambil tindakan penyeliaan dan mengenakan penalti bagi pelanggaran peruntukan kawal selia, berikutan insiden gangguan perkhidmatan perbankan dalam talian baru-baru ini.

 

Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying berkata tindakan susulan yang sewajarnya, seperti yang diperuntukkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA) dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA), akan bergantung kepada penilaian punca dan kesan gangguan daripada institusi yang terjejas.

 

“Berhubung insiden gangguan perkhidmatan dalam talian baru-baru ini, BNM telah mengambil tindakan segera untuk mengarahkan institusi perbankan yang terlibat untuk menentukan punca gangguan, dan seterusnya menetapkan langkah pembetulan dan pencegahan yang sesuai bagi mengelak berulangnya isu serupa.

 

“Selain itu, pihak bank telah diarahkan untuk berkomunikasi dengan pelanggan yang terjejas, termasuk memberi maklum balas segera terhadap sebarang aduan dan pertanyaan yang timbul akibat gangguan itu,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Rabu.

 

Beliau menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (Barisan Nasional-Ayer Hitam) mengenai pandangan kerajaan berhubung isu gangguan perkhidmatan dalam talian yang kerap oleh institusi perbankan, dan sejauh mana kerajaan bersedia untuk mengenakan penalti berikutan gangguan berulang. merugikan pengguna.

 

Tambahan pula, Lim berkata BNM memantau dengan rapi keadaan itu bagi memastikan institusi perbankan terbabit memulihkan perkhidmatan perbankan biasa secepat mungkin.

 

Di bawah FSA 2013 dan IFSA 2013, BNM mempunyai kuasa mengenakan tindakan penyeliaan dan penguatkuasaan terhadap institusi kewangan yang didapati tidak mematuhi mana-mana peruntukan dokumen polisi yang berkaitan.

 

Ini termasuk kegagalan untuk memastikan sistem kritikal yang mengalami masa henti yang tidak dirancang dan menjejaskan akses perkhidmatan kepada pelanggan tidak melebihi masa henti maksimum yang boleh diterima.

 

Sementara itu, menjawab soalan tambahan Wee mengenai cabaran yang dihadapi urus niaga e-pembayaran, Lim berkata transaksi e-pembayaran adalah serta-merta, tetapi untuk cuti dan Ahad, ia akan diapungkan sehingga hari perniagaan berikutnya. - DagangNews.com