BNM perkukuh kerjasama dengan bank pusat Indonesia dan Thailand galak penggunaan mata wang tempatan dalam urus niaga dua hala | DagangNews Skip to main content

BNM perkukuh kerjasama dengan bank pusat Indonesia dan Thailand galak penggunaan mata wang tempatan dalam urus niaga dua hala

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 25 Ogos - Bank Indonesia (BI), Bank Negara Malaysia (BNM), dan Bank Thailand (BOT) memeterai tiga memorandum persefahaman (MoU) bagi rangka kerja kerjasama untuk menggalakkan transaksi dua hala dalam mata wang tempatan antara negara.

 

Ketiga-tiga bank pusat itu berkata, mereka komited untuk mengukuhkan kerjasama dalam penggunaan mata wang tempatan untuk urus niaga dua hala. 

 

"Skop rangka kerja sekarang diperluaskan untuk memasukkan lebih banyak urus niaga rentas sempadan yang layak melangkaui perdagangan dan pelaburan langsung yang akan dilaksanakan secara beransur-ansur. 

 

"Rangka kerja baharu juga akan bersinergi dengan inisiatif pembayaran rentas sempadan untuk lebih mudah diakses dan rumusan mata wang tempatan yang cekap," katanya dalam kenyataan media bersama di sini hari ini.

 

Terdahulu, Gabenor BI, Perry Warjiyo; Gabenor BNM, Datuk Shaik Abdul Rasheed Abdul Ghaffour dan Gabenor BOT, Sethaput Suthiwartnarueput menandatangani MoU tersebut sempena Mesyuarat Menteri Kewangan ASEAN dan Gabenor Bank Pusat di Jakarta, Indonesia, baru-baru ini.

 

Menurut kenyataan itu, MoU itu ditetapkan untuk mengukuhkan aktiviti ekonomi rentas sempadan, meningkatkan kestabilan pasaran kewangan serantau, dan mendalami pasaran mata wang tempatan dalam tiga negara. 

 

"Mereka menggantikan MoU mengenai rangka kerja rumusan mata wang tempatan yang ditandatangani antara tiga bank pusat pada 27 Ogos 2015 dan 23 Disember 2016," katanya. - DagangNews.com