Borneo Oil dapat pinjaman RM50 juta daripada Sabah Development Bank | DagangNews Skip to main content

Borneo Oil dapat pinjaman RM50 juta daripada Sabah Development Bank

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Nov - Sabah Development Bank Bhd telah memberikan kemudahan pinjaman berjangka sehingga RM50 juta kepada Borneo Oil Bhd untuk keperluan modal kerja am pelombong emas itu.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Borneo Oil berkata kemudahan itu terdiri daripada kemudahan pinjaman berjangka sehingga jumlah prinsipal agregat maksimum RM20 juta (Tranche 1) dan satu lagi sehingga jumlah prinsipal agregat maksimum RM30 juta (Tranche 2).

 

"Di bawah Tranche 1, tiada ansuran pokok pada bulan pertama hingga ketiga. Ansuran bulanan sebanyak RM172,413 setiap satu akan dibayar pada bulan keempat hingga ke-119.

 

"Bayaran balik penuh berserta faedah, faedah lalai dan kos tertunggak lain akan perlu dibayar dan perlu dibayar pada bulan ke-120 sehingga keterhutangan, termasuk semua amaun prinsipal, faedah, faedah lalai dan kos lain, dibayar balik dan diselesaikan sepenuhnya," tambahnya.


 

sdb

 


Minyak Borneo berkata Tranche 2 akan dinasihatkan berdasarkan semakan dan penilaian Bank Pembangunan Sabah terhadap Tranche 2 setelah selesai semua dokumentasi dan pematuhan semua syarat duluan.

 

"Dengan mengandaikan kemudahan perbankan ditarik balik sepenuhnya, nisbah penggearan ialah 5.63% berdasarkan keputusan disatukan kumpulan yang diaudit pada 30 Jun 2023," kata Borneo Oil.

 

Kemudahan perbankan itu tidak akan mempunyai sebarang kesan material ke atas aset bersih dan pendapatan sesaham kumpulan untuk tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024, tambahnya. - DagangNews.com