Boustead Plantations `melepas peluang' memanfaatkan kepakaran KLK, kata MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Boustead Plantations `melepas peluang' memanfaatkan kepakaran KLK, kata MIDF Research

KUALA LUMPUR 6 Okt - Kegagalan pengambilalihan RM1.15 bilion oleh Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) disifatkan oleh MIDF Research sebagai `melepas peluang' untuk Boustead Plantations Bhd (BPlant) meneruskan operasi cemerlang syarikat itu.

 

Kegagalan perjanjian tersebut juga suatu berita malang kepada pemegang saham BPlant kerana pada mulanya harga tawaran oleh KLK dinilai sebagai menarik, kata pemerhati industri.

 

Penganalisis di MIDF Research berkata kadar perahan minyak (OER), tandan buah segar (FFB), profil umur dan hasil minyak KLK adalah antara yang terbaik dalam industri.

 

Firma itu menyatakan bahawa hasil keseluruhan KLK bagi tahun kewangan 2022 (FY22) adalah antara yang terendah dalam tempoh 10 tahun lalu disebabkan oleh pencairan hasil daripada pengambilalihan IJM Plantations Bhd sebelum ini.

 

"Bagaimanapun, ia kekal antara peringkat teratas jika kita membandingkan dari segi OER, hasil BTS, profail umur serta hasil minyak.

 

"Oleh itu penarikan balik daripada (urus niaga gagal) adalah peluang yang terlepas untuk BPlant memanfaatkan kepakaran KLK yang terbukti," kata firma itu, Business Times melaporkan.

 

Pemegang saham BPlant, bagaimanapun, masih boleh mendapatkan harga tawaran yang menarik itu kerana Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) telah bertindak pantas untuk menggantikan KLK dalam membuat tawaran am mandatori untuk menswastakan BPlant.

 

KLK sepatutnya membeli 33% kepentingan ditambah satu saham daripada LTAT dan anak syarikat Boustead Holdings Bhd pada harga RM1.15 bilion di bawah perjanjian kerjasama strategik yang ditandatangani pada akhir Ogos.

 

KLK kemudiannya akan meneruskan tawaran am mandatori (MGO) untuk memperoleh baki saham BPlant yang belum dimilikinya. LTAT dan Boustead kini memiliki 68 peratus saham BPlant.

 

Bagaimanapun, LTAT dan KLK mengumumkan lewat pada Rabu bahawa perjanjian itu telah gagal.

 

LTAT, dalam kenyataannya semalam, menawarkan untuk membeli baki saham yang tidak dimilikinya dalam BPlant pada harga RM1.55 sesaham, sama seperti harga tawaran oleh KLK sebelum bidaan jatuh.

 

Harga tawaran mewakili premium 22 peratus kepada harga saham dagangan terakhir BPlant. Dagangan dalam saham Bplant disambung semula pada 10 pagi Khamis, dengan saham ditutup 10.24 peratus atau 13 sen lebih tinggi kepada RM1.40.

 

Pengurus dana Tradeview Capital Neoh Jia Man berkata pasaran membuat spekulasi bahawa perjanjian itu gagal disebabkan kebimbangan mengenai pencairan pemilikan Bumiputera dalam sektor perladangan, yang kebanyakannya dikawal oleh entiti bukan Bumiputera.

 

"Kami tidak meletakkan jangkaan tinggi untuk LTAT mengubah operasi BPlant, terutamanya kerana tiada perubahan ketara dalam mengawal kepentingan. Bplant mungkin menjalani proses pelucutan aset untuk menangani keperluan aliran tunainya.

 

“Selain itu, kami tidak menolak kemungkinan penggabungan perniagaan perladangannya dengan pemain utama lain di bawah kawalan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau entiti Bumiputera,” katanya kepada Business Times.

 

Penganalisis ekonomi Putra Business School Profesor Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata untuk mengekalkan kemampanan Boustead dan melindungi pelaburan oleh LTAT, adalah penting untuk memastikan penjualan BPlant kerana dana tambahan diperlukan untuk menangani komitmen hutang Boustead.

 

Oleh itu, beliau berkata keutamaan utama adalah untuk terus mencari pembeli berpotensi secepat mungkin bagi memastikan kedudukan kewangan Boustead tidak bertambah buruk.

 

"LTAT perlu mencari pembeli baharu untuk BPlant atau mendapatkan pelabur baharu untuk Boustead. Saya harap kerajaan tidak akan campur tangan dengan menyediakan 'bailout' kerana ini akan membebankan kedudukan fiskal negara," tambahnya.

 

Ahmed Razman berkata pengambilalihan yang gagal oleh KLK berkemungkinan besar berdasarkan keputusan perniagaan.

 

"Ini kerana prestasi BPlant di bawah purata. Ia mempunyai pokok tua dan ia memerlukan penanaman semula, yang akan mengurangkan hasil yang dijangkakan dan pulangan pelaburannya dalam beberapa tahun pertama."

 

Ahmed Razman berkata rancangan LTAT untuk memulihkan BPlant kini sama ada melibatkan usaha mencari pembeli baharu atau menubuhkan pasukan pemulihan untuk syarikat itu.

 

Felo kanan Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura Dr Oh Ei Sun berkata LTAT mungkin mengumpul dana melalui pembiayaan awam, pinjaman komersial, atau gabungan kedua-duanya.

 

Beliau berkata perjanjian itu mungkin runtuh sama ada kerana LTAT melihat banyak prospek yang baik untuk BPlant atau disebabkan oleh pencegahan pencairan saham Bumiputera. - DagangNews.com