Bursa Malaysia diiktiraf peneraju kesaksamaan jantina dalam lembaga pengarah - laporan UN SSE | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia diiktiraf peneraju kesaksamaan jantina dalam lembaga pengarah - laporan UN SSE

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Dis - Bursa Malaysia Bhd diiktiraf sebagai peneraju kesaksamaan jantina dalam barisan lembaga pengarah, menurut Laporan Kesaksamaan Gender dalam Kepimpinan Korporat Asia 2023, yang dikeluarkan Bursa Saham Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN SSE) dan International Finance Corporation (IFC) hari ini.

 

Menurut laporan yang menganalisis setiap 100 syarikat teratas tersenarai di bursa saham mengikut pasaran permodalan, Malaysia mendahului di rantau ini dari segi peratusan wanita di barisan lembaga pengarah sebanyak 26%.

 

Tambahan pula, 44% daripada syarikat tersenarai awam di Bursa Malaysia daripada kategori yang sama telah melebihi sasaran atau ambang 30% ahli lembaga pengarah wanita.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamamad Umar Swift menzahirkan penghargaan untuk kedudukan Malaysia yang agak kukuh.

 

"Pengiktirafan atau penemuan ini tentang komitmen dan kemajuan PLC Malaysia. Kami meraikan tindakan positif mereka untuk menerapkan kesaksamaan jantina dalam komposisi barisan lembaga mereka, mengukuhkan manfaat daripada barisan lembaga pelbagai jantina," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Beliau juga mengakui bahawa pencapaian Malaysia dalam aspek itu adalah satu kemuncak usaha bersepadu yang didorong kerajaan dan badan kawal selia, dan melalui usaha yang diperjuangkan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC), Bursa Malaysia, dan banyak organisasi. 

 

"Secara kolektif, inisiatif ini telah dilaksanakan secara komprehensif, pendekatan berperingkat yang merangkumi advokasi, kesedaran korporat, serta langkah pengawalseliaan. 

 

"Memperjuangkan kepelbagaian dalam pelbagai aspek dalam PLC kami akan terus menjadi agenda utama Bursa Malaysia, untuk memacu daya saing perniagaan dan keterangkuman," katanya.

 

Baru-baru ini, Rangka Kerja Pelaporan Kemampanan Dipertingkat Bursa Malaysia telah ditetapkan tema kepelbagaian sebagai satu daripada 11 Perkara Kemampanan Bersama, dan dianggap sebagai bahan untuk semua syarikat tersenarai tanpa mengira saiz dan sektor. 

 

Untuk meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti, Bursa Malaysia mewajibkan PLC melaporkan perkara penunjuk untuk menunjukkan peningkatan dari semasa ke semasa, seperti peratusan pengarah mengikut jantina dan kumpulan umur; dan peratusan pekerja mengikut jantina dan kumpulan umur, untuk setiap kategori pekerja.

 

Ketua Penyelaras UN SSE, Anthony Miller berkata, pihaknya memuji Bursa Malaysia kerana mempromosi dan meningkatkan kesaksamaan jantina dalam kepimpinan korporat dalam pasaran mereka. 

 

"Penerbit Bursa Malaysia mempunyai perkadaran wanita tertinggi di Asia. Ini adalah hasil bertahun-tahun kerja oleh bursa, pembuat dasar dan peserta pasaran. 

 

"Ia adalah bukti kepada kemajuan yang boleh dicapai ke arah merealisasikan Matlamat Pembangunan Lestari PBB 5 (SDG 5) apabila aktor yang berbeza dalam masyarakat semuanya bekerjasama ke arah matlamat yang sama. 

 

"SSE kelihatan ke hadapan untuk bekerjasama dengan Bursa Malaysia dan bursa lain di Asia untuk menyebarkan kebaikan amalan dan pengajaran yang dipelajari untuk mempercepatkan lagi pencapaian kesaksamaan gender," katanya. - DagangNews.com