Bursa Malaysia perkenal platform pelaburan emas patuh syariah Bursa Gold Dinar | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia perkenal platform pelaburan emas patuh syariah Bursa Gold Dinar

Datuk Seri Amir Hamzah Azizan (dua, kanan) melancarkan Bursa Malaysia sebagai bursa aset pelbagai dan logo baharu Bursa Malaysia di ibu negara pada 16 Januari 2024. Turut kelihatan, Tan Sri Abdul Wahid Omar (kiri), Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin (dua, kiri) dan Datuk Muhamad Umar Swift (kanan). - Gambar Facebook Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR 16 Jan - Bursa Malaysia Bhd melancarkan tiga inovasi terbaharu termasuk Bursa Gold Dinar, kelas aset pelaburan baharu yang ditawarkan buat pertama kali.

 

Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Abdul Wahid Omar berkata, Bursa Gold Dinar direka untuk mendemokrasikan pelaburan emas, membenarkan spektrum pelabur yang lebih luas untuk mengambil bahagian dalam urus niaga emas iaitu untuk membeli, menjual, berdagang dan menebus emas pada yuran yang lebih rendah.

 

Katanya, Bursa Gold Dinar adalah lebih daripada produk pelaburan lain dan menawarkan kestabilan sebagai kelas aset pelaburan alternatif, semasa ketidaktentuan kewangan dan turun naik ekonomi.

 

"Idea untuk Bursa Gold Dinar tercetus ketika kami ingin menyediakan pelabur peluang pelaburan baharu yang disokong oleh aset ketara yang dihargai oleh rakyat Malaysia, dan apa yang lebih baik untuk ini, daripada emas.

 

"Ia dicetuskan kira-kira dua tahun lalu, dan sebagai projek yang dekat di hati saya, saya gembira kerana hari ini Bursa Gold Dinar telah membuahkan hasil," katanya pada pelancaran Bursa Malaysia sebagai bursa aset pelbagai dan logo baharu Bursa Malaysia di sini, hari ini.

 

Bursa Gold Dinar ialah platform dagangan emas patuh syariah, memberikan pelabur kemudahan digital untuk melabur dalam emas fizikal melalui aplikasi mudah alih.

 

Ia tersedia untuk rakyat Malaysia dan mereka yang menetap di Malaysia yang memenuhi kriteria kelayakan, menawarkan mereka peluang pelaburan emas yang dipercayai dan terjamin.

 

 

bursa

 

 

Selaras dengan menjadikan pelaburan lebih mudah diakses, Bursa Gold Dinar menawarkan waktu dagangan yang dilanjutkan hingga 11.50 malam, tujuh hari seminggu, dengan paras permulaan pelaburan yang mampu dimiliki sebanyak RM10.

 

Pelabur juga akan mempunyai pilihan untuk memindahkan emas kepada orang tersayang mereka, dan menebus setiap 4.25 gram emas yang dimiliki ke dalam syiling fizikal yang direka khas yang dihantar kepada mereka.

 

Bursa Malaysia hari ini turut memperkenalkan portal pelanggan dikenali MyBURSA dan platform baharu bagi menghubungkan pelabur secara langsung dengan peniaga dikenali BURSA REACH (REACH).

 

Abdul Wahid berkata, MyBURSA ialah portal web yang direka dengan mengambil kira pelanggan menawarkan akses kepada laporan penyelidikan dan kandungan pilihan susun lain, di samping alat pelaburan yang akan memudahkan pelabur membuat keputusan termaklum.

 

Katanya, portal pelanggan MyBURSA akan terus dipertingkatkan untuk memasukkan ciri dan perkhidmatan baharu yang disediakan untuk semua pelanggan.

 

BURSA REACH pula, katanya ialah platform untuk menghubungkan pelabur individu secara langsung dengan wakil peniaga, meliputi remisier bertauliah dan peniaga bergaji.

 

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, logo baharu Bursa Malaysia menandakan komitmen berterusan yang dimainkan oleh pengendali pasaran saham tempatan itu sebagai pemboleh utama pertumbuhan dan kemakmuran Malaysia.

 

Beliau berkata, logo yang diberi nafas baharu itu juga simbolik kepada transformasi Bursa Malaysia menjadi bursa aset pelbagai, lapor Berita Harian.

 

Katanya, dengan simbol silang antara 'B' dan 'M' dalam logo baharu merangkumi penciptaan nilai yang akan terus dibawa oleh Bursa Malaysia ke pasaran modal, ekonomi dan masyarakat, dalam misinya untuk mencipta peluang dan mengembangkan nilai untuk negara. - DagangNews.com