Bursa Malaysia tegur CN Asia, denda 7 pengarahnya RM225,000 kerana langgar peraturan penyenaraian Pasaran Utama | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia tegur CN Asia, denda 7 pengarahnya RM225,000 kerana langgar peraturan penyenaraian Pasaran Utama

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 19 Feb - Bursa Malaysia Securities Bhd menegur secara terbuka CN Asia Corp Bhd dan tujuh pengarahnya kerana melanggar peraturan Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities (LR Utama). 

 

Pada masa sama, Bursa Malaysia turut mengenakan denda berjumlah RM225,000 kepada pengarah kumpulan itu.

 

Katanya, pengerusi Datuk Seri Zulkifli Abdullah serta timbalan pengerusi, Datuk Seri Tan Choon Hwa; pengarah dan pengerusi jawatankuasa audit dan pengurusan risiko, Low Yong Heng; pengarah dan ahli jawatankuasa audit dan pengurusan risiko, Tania Scivetti dan pengarah dan jawatankuasa audit dan pengurusan risiko anggota, Nadanarajah Ramalingam masing-masing ditegur secara terbuka dan didenda RM25,000.

 

Sementara itu, pengarah eksekutif, Tengku Shamsulbhari Tengku Azman Shah dan Chang Chee Ching masing-masing ditegur secara terbuka dan didenda RM50,000.

 

Bursa Malaysia juga menyatakan bahawa Zulkifli, Yong Heng dan Scivetti telah meletak jawatan daripada syarikat itu.

 

"Kumpulan itu ditegur secara terbuka kerana melanggar perenggan 10.13(1)(a), dibaca bersama perenggan 8.29(1) LR Utama kerana gagal mendapatkan kelulusan pemegang saham terdahulu berkenaan kepelbagaian perniagaan Kumpulan CN Asia untuk memasukkan perniagaan pinjaman wang (Pempelbagaian), menurut perjanjian penjualan saham yang dimeterai pada 15 April 2021 untuk memperoleh 100% daripada modal saham terbitan dalam Southborn Capital Sdn Bhd (SCSB).

"Mereka hanya memperoleh pengesahan daripada pemegang sahamnya pada 24 Jun 2022," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Bursa Malaysia berkata, penemuan pelanggaran dan hukuman yang dikenakan terhadap kumpulan itu dibuat berdasarkan perenggan 16.19 LR Utama setelah proses yang sewajarnya selesai dan selepas mengambil kira semua fakta dan keadaan perkara itu termasuk materialiti pelanggaran dan peranan, tanggungjawab, pengetahuan, penglibatan dan kelakuan/tindakan/tidak bertindak para pengarah.

 

"Pelanggaran peraturan itu dipandang serius kerana keperluan mendapatkan kelulusan pemegang saham adalah asas bagi melindungi kepentingan pemegang saham.

 

"Ia juga bagi memastikan pemegang saham dimaklumkan mengenai semua fakta atau maklumat serta memberi mereka peluang untuk membuat pertimbangan sewajarnya kerana kepelbagaian sedemikian mungkin menjejaskan minat mereka," katanya.

 

Bursa Malaysia juga telah mengingatkan CN Asia dan lembaga pengarahnya tentang tanggungjawab untuk mengekalkan piawaian tanggungjawab korporat dan akauntabiliti yang sesuai kepada para pemegang sahamnya dan orang ramai yang melabur.

 

Terdahulu, kumpulan itu menjalankan pemerolehan pada 15 April 2021 tanpa kelulusan pemegang saham dan menyempurnakannya pada 15 Jun 2021 tanpa mendapatkan kelulusan terdahulu pemegang saham mengikut perenggan 8.29(1) LR Utama.

 

Pengarah kumpulan telah dan/atau sepatutnya (telah menjalankan siasatan yang munasabah) sedar bahawa kepelbagaian mungkin terhasil dan melanggar perenggan 10.13(1)(a) LR Utama.

 

CN Asia hanya mendapatkan pengesahan pemegang saham selepas penglibatan Bursa Malaysia pada 16 Mac 2022 dengan ia telah melantik penasihat pada 4 April dan mengumumkan cadangan mendapatkan kelulusan pada 26 April, kemudian mengeluarkan pekeliling kepada pemegang saham pada 3 Jun dan menerima kelulusan pada 24 Jun. - DagangNews.com