CEO Nestle beri amaran: Bersiap sedia hadapi lebih banyak kenaikan harga | DagangNews Skip to main content

CEO Nestle beri amaran: Bersiap sedia hadapi lebih banyak kenaikan harga

KUALA LUMPUR 20 Okt - Ketua Pegawai Eksekutif Nestle SA, Mark Schneider berkata inflasi akan kekal sebagai isu pada 2023, walaupun selepas pengeluar makanan terbesar dunia itu berjaya mengatasi kenaikan harga terbesar dalam beberapa dekad tahun ini.

 

"Ini adalah situasi yang tidak diingini oleh sesiapa pun," kata CEO itu dalam temu bual dengan Bloomberg Television.

 

"Kami melihat tekanan menaik yang besar terhadap tenaga, beberapa komoditi pertanian dan juga kos pengangkutan."

 

Jumlah barang yang dijual berkurangan sebanyak 0.2% pada suku ketiga, apabila Nestle menaikkan harga sebanyak 9.5%.

 

Sehingga kini, pengguna telah bersedia untuk menyerap kos yang lebih tinggi, walaupun terdapat peningkatan dalam inflasi yang menekan belanjawan isi rumah dan menaikkan kos bahan mentah pengeluar.

 

 

Nestlé SA, Mark Schneider
                           Mark Schneider

 


Nestle tidak menyerahkan semua kos inputnya yang lebih tinggi kepada pengguna, kata CEO itu.

 

"Kesan harga tenaga yang lebih tinggi di Eropah juga berisiko menyekat permintaan untuk Nestle, kerana pengguna yang kekurangan wang beralih kepada produk yang lebih murah.

 

"Upah akan menambah tekanan kos tahun depan, dengan rundingan di kebanyakan negara akan dilakukan menjelang suku pertama, kata Schneider.

 

Pembuat biji kopi Nespresso dan makanan haiwan peliharaan Purina itu berkata bagi 2022, ia menjangkakan pertumbuhan hasil setahun penuh kira-kira 8%, bahagian atas julat ramalan sebelumnya.

 

Kumpulan itu mengesahkan sasaran margin operasinya sebanyak 17% untuk tahun itu, yang akan menjadi penurunan tahunan kedua berturut-turut.

 

Kebimbangan semakin meningkat bahawa pembuat barangan pembungkusan berjenama mungkin mula kehilangan bahagian pasaran kepada pengeluar label swasta.

 

Inflasi melonjak secara global, dengan kadar di kawasan euro mencecah rekod 10% bulan lepas. Di UK, harga makanan dan minuman bukan alkohol meningkat 14.6% pada tahun itu hingga September, mengikut data yang diperoleh pada 19 Okt 2022.

 

Walaupun kejatuhan volum suku tahunan mencadangkan strategi menaikkan harga akhirnya akan meningkat dengan had, penganalisis tidak terlalu bimbang.

 

Sementara Purina dan Nescafe mengetuai pertumbuhan, tenusu, ais krim, makanan yang disediakan dan alat bantu memasak menunjukkan tanda permintaan yang melembutkan. Di Nespresso, volum merosot dan jualan Eropah menurun selepas 2021 yang kukuh, apabila pertumbuhan berada dalam dua digit.


 

Seattle's Best Coffee

 


Nestle berkata syarikat itu merancang untuk membeli jenama Seattle's Best Coffee daripada Starbucks Corp pada harga yang tidak didedahkan, bagi mengembangkan pakatan empat tahun kedua-dua syarikat. - DagangNews.com