Chin Hin memasuki pasaran pusat data dengan pembelian dua firma bernilai RM51.5 juta | DagangNews Skip to main content

Chin Hin memasuki pasaran pusat data dengan pembelian dua firma bernilai RM51.5 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Chin Hin Group Bhd telah memperoleh pegangan yang besar dalam dua firma pakar pusat data berjumlah RM51.5 juta.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, syarikat itu berkata ia telah memperoleh 500,500 (65%) saham dalam Critical System Specialist Sdn Bhd pada harga RM41.21 juta dan 195,000 saham (65%) dalam CSS Engineering and Construction Sdn Bhd pada harga RM10.30 juta.

 

Chin Hin berkata ia telah memeterai perjanjian penjualan saham bersyarat dengan Liew Choon Fui, Teng Bee Ling dan Ho John Chan untuk pengambilalihan kepentingan dalam kedua-dua syarikat itu.

 

“Syarikat sasaran ialah pakar pusat data yang menyediakan penyelesaian dalam kerja-kerja kejuruteraan dan pembinaan pusat data.

 

“Oleh itu, syarikat percaya cadangan pengambilalihan akan membolehkan syarikat mengembangkan penawarannya, meningkatkan hasil dan pendapatannya serta mengembangkan aliran pendapatan tambahan.”

 

Chin Hin menambah bahawa pengambilalihan itu juga dijangka membawa faedah sinergi, seperti jualan silang antara pangkalan pelanggan yang diperbesarkan kumpulan gabungan dan skala ekonomi dalam pemerolehan.

 

 

Chiau Haw Choon
                    Chiau Haw Choon

 

 

"Pemerolehan yang dicadangkan akan meletakkan Chin Hin sebagai pemain terkemuka dengan kelebihan pasaran yang berbeza. Kami menjangkakan keterlihatan keuntungan yang jelas, disokong oleh RM388 juta dalam buku pesanan CSS selepas selesai urus niaga.

 

"Dengan kepakaran terbukti CSS selama 21 tahun dalam EPCC, kami sudah bersedia untuk memanfaatkan pertumbuhan pesat dalam sektor pusat data," kata pengarah urusan Chin Hin, Chiau Haw Choon dalam satu kenyataan.

 

Beliau berkata cadangan pengambilalihan itu juga lengkap dengan jaminan keuntungan terkumpul berjumlah RM12.39 juta untuk 2023 dan 2024, yang akan segera meningkatkan keuntungan, mengukuhkan prestasi kewangan, dan memberikan nilai kepada pemegang saham. - DagangNews.com