CIMB catat peningkatan 14% dalam keuntungan bersih 1H24 kepada RM3.9 bilion, isytihar dividen 27 sen | DagangNews Skip to main content

CIMB catat peningkatan 14% dalam keuntungan bersih 1H24 kepada RM3.9 bilion, isytihar dividen 27 sen

Khairul Rifaie, Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan, Kumpulan CIMB (kiri) dan Novan Amirudin, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Kumpulan CIMB pada sidang media keputusan kewangan 1H24 Kumpulan CIMB pada 30 Ogos 2024.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 31 Ogos - CIMB Group Holdings Bhd optimis untuk sepanjang tahun ini tetapi tetap berhati-hati dengan cabaran ekonomi global yang berterusan dan turun naik pasaran.

 

“Kami optimis untuk baki tahun ini sambil berwaspada dan responsif terhadap trend industri seperti tekanan ekonomi global dan turun naik pasaran yang terus berterusan.

 

“Pelan strategik Forward23+ kami akan siap menjelang akhir tahun ini, dan kami sedang merangka pelan strategik kami yang seterusnya, yang akan kami umumkan bersama keputusan FY24 kami, dengan mengambil kira endowmen, keperluan pelanggan, trend dan landskap daya saing kami,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, Novan Amirudin dalam satu kenyataan.

 

Menurut beliau, komitmen kumpulan untuk membuktikan perniagaannya pada masa hadapan termasuk meletakkan kemampanan di barisan hadapan operasinya.

 

“Kami baru-baru ini mengumumkan sasaran iklim 2030 kami untuk portfolio minyak dan gas dan hartanah kami, sebagai tambahan kepada sasaran yang diumumkan sebelum ini untuk perlombongan arang batu terma, simen, minyak sawit dan kuasa, menjadi bank Malaysia pertama yang melengkapkan penetapan sasaran penyahkarbonan 2030 dalam mengejar komitmen Sifar Bersih 2050 kami yang lebih luas."

 

Pada suku kedua berakhir 30 Jun, keuntungan bersih CIMB meningkat 10.6% kepada RM1.96 bilion, atau pendapatan sesaham 18.35 sen berbanding RM1.77 bilion, atau 16.63 sen pada suku tahun lalu.

 

Hasil meningkat 5.03% kepada RM5.6 bilion berbanding RM5.3 bilion tahun lepas.

 

Pada separuh pertama hingga 30 Jun (1H24), bank itu mencatatkan keuntungan bersih RM3.9 bilion, meningkat 14% daripada RM3.4 bilion manakala hasil meningkat 8.7% kepada RM11.2 bilion berbanding RM10.3 bilion yang dicatatkan setahun lalu.

 

“1H24 mencerminkan satu lagi prestasi positif untuk kumpulan. Pencapaian kami disokong oleh kepercayaan pelanggan kami, kerjasama dengan rakan kongsi kami dan pelaksanaan strategi yang berterusan di bawah pelan strategik Forward23+ kami, sambil kekal lincah dan responsif kepada arah aliran semasa,” kata Novan.

 

Beliau mengaitkan prestasi yang lebih baik itu kepada pertumbuhan pendapatan operasi yang kukuh, kawalan kos yang berdisiplin dan kualiti aset yang dipertingkatkan, semuanya disokong oleh portfolio Asean terpelbagai kumpulan yang memberi perkhidmatan kepada semua segmen pelanggan.

 

CIMB berkata keputusan itu diterjemahkan kepada peningkatan kukuh dalam pulangan tahunan purata ekuiti (ROE) sebanyak 11.4%, berbanding 10.6% yang dicatatkan pada 1H23.

 

Sehubungan itu, kumpulan itu mencadangkan dividen interim pertama semua tunai sebanyak 20.00 sen sesaham dan dividen khas sebanyak 7.00 sen sesaham.

 

CIMB berkata dividen interim adalah berdasarkan nisbah pembayaran sebanyak 55.0%, berdasarkan keuntungan bersih 1H24, selaras dengan dasar dividen kumpulan.

 

Pendapatan operasinya pada 1H24 meningkat 8.7% tahun ke tahun (YoY) kepada RM11.23 bilion, dengan pendapatan faedah bersih (NII) meningkat sebanyak 6.7% kepada RM7.65 bilion disokong oleh margin faedah bersih (NIM) dan pertumbuhan aset.

 

Disiplin harga dan strategi yang diterajui deposit untuk menangani pemampatan NIM industri pada 2023 mula membuahkan hasil, menyebabkan pengembangan NIM suku kedua berturut-turut dengan 7bps pada 1H24.

 

Bank itu berkata pertumbuhan pinjaman meneruskan momentumnya, meningkat 4.2% YoY daripada semua pasaran dan segmen, manakala deposit meningkat sebanyak 2.7% YoY. Nisbah akaun simpanan semasa (CASA) merekodkan 40.9% pada Jun-24, meningkat daripada 38.5% pada Jun-23.

 

Sementara itu, pendapatan bukan faedah (NOII) mengukuh, meningkat 13.2% kepada RM3.58 bilion, manakala nisbah NOII meningkat kepada 31.9%, meningkat daripada 30.6% pada 1H23 didorong oleh yuran yang lebih kukuh, jualan dan dagangan pelanggan perbendaharaan.

 

Nisbah kos kepada pendapatan (CIR) kumpulan itu bertambah baik 40bps YoY kepada 45.6%, dengan perbelanjaan operasi kekal terkawal, meningkat 7.9% YoY terutamanya disebabkan oleh peningkatan pelaburan dalam teknologi, meningkat 9.4% YoY.

 

Keuntungan operasi praperuntukan kumpulan itu mengukuh kepada RM6.11 bilion, meningkat 9.4% daripada JAWS positif. Kualiti aset bertambah baik dengan jumlah peruntukan kekal terkawal dengan penurunan 8.9% YoY kepada RM802 juta dan perlindungan elaun bertambah baik kepada 101.2%.

 

Kedudukan modalnya kekal kukuh dan melebihi sasaran dengan ekuiti biasa peringkat 1 (CET1) pada 14.5% pada Jun-24. Jumlah nisbah modal berada pada 18.2% pada Jun-24.

 

Nisbah perlindungan kecairan (LCR) kekal selesa melebihi keperluan kawal selia sebanyak 100% untuk semua entiti perbankan dalam kumpulan. - DagangNews.com