CIMB Group anjur CIMB Artober buat tahun keempat berturut-turut | DagangNews Skip to main content

CIMB Group anjur CIMB Artober buat tahun keempat berturut-turut

Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah (tengah) di Pavilion Pahang yang merupakan sebahagian daripada CIMB Artober 2023, mampamerkan koleksi perbadi Kain Tenun DiRaja Pahang.
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 5 Okt - CIMB Group Holdings Berhad sekali lagi menganjurkan program CIMB Artober, sebuah inisiatif seni, budaya dan gaya hidup tahunan bagi tahun keempat berturut-turut. 

 

CIMB Artober mempamerkan satu siri acara gaya hidup, berfungsi sebagai platform strategik yang akan meningkatkan kehadiran pengamal seni dan meletakkan Malaysia sebagai pusat kreativiti yang berkembang maju.

 

Pameran kali ini dimulakan dengan pameran tiga hari bermula 6 hingga 8 Oktober 2023 di Pusat Perdagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC) dengan menghimpunkan artis, pereka, galeri, pelanggan dan orang ramai melalui festival seni.

 

Ia menampilkan kreativiti artistik dari seluruh Malaysia dan rantau ini sebagai sebahagian daripada objektifnya untuk membawa pencipta terbaik dalam kelasnya, serta bakat yang semakin meningkat dalam persada seni tempatan, kepada umum.

 

Majlis pelancaran itu diserikan dengan kehadiran Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah bersama Pengerusi Kumpulan CIMB, Datuk Mohd. Nasir Ahmad. 

 

CIMB Artober dipamerkan melalui dua platform – CIMB Artober Art & Soul, pameran seni serantau yang menampilkan galeri komersial terkenal, manakala CIMB Artober Fashion Week akan mempamerkan pertunjukan fesyen eksklusif yang menampilkan koleksi oleh pereka tempatan terkemuka dan pereka serantau.

 

Mohd. Nasir berkata, pihaknya berbesar hati untuk terus memberikan sumbangan kepada persada seni tempatan melalui CIMB Artober untuk tahun keempat.

 

"Kami melihat kepentingan untuk menjadi peneraju dalam menyokong ekosistem seni dan budaya, untuk menggiatkan ekonomi kreatif di Malaysia, yang juga sejajar dengan tujuan kami untuk memajukan pelanggan dan masyarakat.

 

"Inisiatif ini telah berkembang daripada kekuatan kepada kekuatan, mewujudkan pasaran yang bertenaga dan menjadikannya acara seni yang sangat dicari di Malaysia. Kami berharap untuk meneruskan usaha kami dalam memupuk kebanggaan negara dalam seni, dan meletakkan Malaysia sebagai destinasi utama untuk seni," katanya dalam satu kenyataan, hari ini. - DagangNews.com