CIMB harus segera selesaikan masalah teknikal perbankan | DagangNews Skip to main content

CIMB harus segera selesaikan masalah teknikal perbankan

Baharu beberapa bulan lepas iaitu 13 Sept 2021, CIMB menghadapi masa henti utama dengan Klik, mesin juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunainya.

KUALA LUMPUR 9 Feb - CIMB Bank Bhd mesti lebih proaktif untuk melihat cara dan kaedah untuk menyelesaikan dengan pantas kecenderungan gangguan teknikal yang melanda kedua-dua platform perbankan dalam talian dan fizikalnya.

 

Setakat 27 Januari baru-baru ini, bank itu berkata pengguna CIMB tidak akan dapat memindahkan dana serta-merta melalui laman web dan aplikasinya untuk tempoh yang tidak ditentukan kerana isu yang disebabkan oleh trafik tapak yang luar biasa tinggi.

 

“Kami memohon maaf kepada pelanggan kami atas gangguan kepada perkhidmatan IBFT/Pemindahan Segera pada CIMB Clicks. Disebabkan trafik yang luar biasa tinggi yang kami alami pada masa ini, kami telah melumpuhkan fungsi IBFT/Pemindahan Segera buat sementara waktu,” kata CIMB dalam satu kenyataan.

 

Baharu beberapa bulan lepas iaitu 13 Sept 2021, CIMB menghadapi masa henti utama dengan Klik, mesin juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunainya.

 

Tetapi kedua-dua gangguan itu tidak hampir dengan insiden terbaharu di mana bank itu mendapat kecaman hebat daripada dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kerana didakwa membekukan 11,000 akaun tanpa memberitahu pemegangnya walaupun masalah itu berpunca daripada kesilapan pemprosesan bank itu sendiri.

 

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Agenda Reset Malaysia (ARM) memberi amaran sekiranya bank itu gagal menangani masalah yang memihak kepada pemegang akaun, ia akan melancarkan kempen meminta rakyat Malaysia memboikot institusi kewangan itu.

 

 

PPIM
PPIM dan orang ramai membuat bantahan terhadap perkhidmatan perbankan CIMB pada 5 Februari lalu.

 

 

Masalah yang dikatakan timbul selepas kesilapan oleh CIMB menyebabkan akaun dibekukan dan pemegangnya berhutang kerana "jumlah lebihan" yang dikreditkan oleh bank ke dalam akaun mereka.

 

Pada 3 Feb, bank pusat itu memberitahu bahawa CIMB kini cuba mendapatkan semula jumlah lebihan yang dikreditkan kepada pelanggan mereka.

 

Bank Negara Malaysia (BNM) berkata ia telah meminta CIMB memastikan apa sahaja langkah "pemulihan" yang diambilnya tidak akan membebankan pelanggannya, terutama mereka yang tidak menyedari bahawa lebihan wang telah mengalir ke dalam akaun mereka.

 

Ia juga berkata siasatan terhadap insiden ini sedang dijalankan dan ia akan mengambil tindakan penyeliaan dan penguatkuasaan yang sewajarnya (terhadap CIMB) jika perlu.

 

Dalam pembelaannya, CIMB berkata ia hanya menahan wang yang secara tidak sengaja didepositkan ke dalam beberapa akaun pelanggannya sambil menafikan bahawa akaun itu dibekukan seperti yang didakwa.

 

Bank itu menjelaskan lagi bahawa kesilapan pemprosesan mengakibatkan dana untuk transaksi pendua diambil daripada wangnya sendiri, dan bukan daripada pengirim atau pelanggan penerima.

 

“Selaras dengan amalan perbankan untuk kejadian sedemikian, kami telah menahan dan memperuntukkan jumlah pendua yang diproses untuk mendapatkan semula pembayaran yang tersilap dibuat kepada pelanggan,” kata CIMB dalam satu kenyataan.

 

“CIMB ingin mengulangi bahawa terdapat ralat pemprosesan yang berkaitan dengan perkhidmatan kiriman wang kewangan pihak ketiga tertentu yang menyebabkan pemindahan yang dibuat kepada pelanggan kami diproses dua kali secara tidak sengaja.

 

“Ini menyebabkan pelanggan terjejas menerima kredit pendua ke dalam akaun mereka, terutamanya transaksi pendua yang secara berkesan menggandakan jumlah dana yang diterima oleh pelanggan.”

 

 

volatiliti

 

 

Rungutan yang asalnya kelihatan berlegar di media sosial, telah dipertikaikan oleh warga perbankan yang mempersoalkan kewajaran media memetik dari kumpulan facebook yang dianggap bukan sumber sahih.

 

Kini ternyata pertikaian mereka itu meleset, malah realitinya kes yang dibangkitkan di dalam kumpulan tersebut benar-benar berlaku. Jangan cepat sangat mengungkit jika diri sendiri tidak tahu hujung pangkal. – DagangNews.com