CIMB Islamic dinobatkan sebagai Bank Runcit Islam Terbaik 2023 oleh The Banker | DagangNews Skip to main content

CIMB Islamic dinobatkan sebagai Bank Runcit Islam Terbaik 2023 oleh The Banker

Anugerah itu mengiktiraf kecemerlangan CIMB Islamic dalam pengurusan kekayaan, pendigitalan inovatif usaha, perjalanan pelanggan yang dipertingkatkan dan komitmen terhadap kemampanan dalam penawaran runcit Syariahnya
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 11 Dis - CIMB Islamic Bank Berhad telah dinobatkan sebagai `Bank Runcit Islam Terbaik' pada anugerah Bank Islam Terbaik 2023 The Banker.

 

Anugerah ini mengiktiraf francais perbankan runcit Islam CIMB Group atas kecemerlangannya dalam membawa produk dan perkhidmatan ke pasaran, sambil mengutamakan keselesaan dan pengalaman pelanggan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Islamic, Ahmad Shahriman Mohd Shariff berkata, “Kami benar-benar berbesar hati untuk diiktiraf sebagai Bank Runcit Islam Terbaik oleh The Banker yang merupakan bukti komitmen pasukan dalam mencipta penyelesaian patuh Syariah yang inovatif, seiring dengan permintaan pasaran yang semakin meningkat".

 

"Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada pelanggan kami kerana memilih kami sebagai mereka rakan kongsi yang dipercayai dan penyedia pilihan. Kami akan terus berkhidmat kepada pelanggan kami dan memberikan nilai menambah dan berdaya saing produk dan perkhidmatan, sejajar dengan pelan strategik Forward23+ Kumpulan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

Ahmad Shahriman Mohd Shariff
       Ahmad Shahriman Mohd Shariff

 


Produk dan perkhidmatan terkenal yang menyumbang kepada pengiktirafan adalah takaful CIMB Islamic untuk perancangan warisan, yang menawarkan rangkaian luas produk takaful keluarga yang digandingkan dengan konsep Hibah, memberikan kepastian kepada penerima.

 

Di samping itu, Penyelesaian Komprehensif bagi pengurusan kekayaan patuh Syariah juga membolehkan pelanggan mengakses pelbagai jenis pasaran dan struktur pembayaran, serta pendedahan kepada kelas aset yang tidak mudah diakses oleh pelabur runcit.

 

Komitmen Bank terhadap kemampanan, yang merupakan faktor penyumbang kuat kepada anugerah itu, terus menjadi keutamaan jangka panjang melalui produk dan perkongsian yang mempromosikan pemeliharaan alam sekitar.

 

Pada masa yang sama, CIMB Islamic mengutamakan fokus kemampanan inisiatif untuk melengkapkan pelbagai tawaran pelanggan, dalam usaha mencipta nilai yang mampan pada rantaian nilai ekonomi, selaras dengan prinsip pengantaraan berasaskan nilai.

 

parafrasa

 

Pada tahun 2008, CIMB Islamic memperkenalkan Akaun Simpanan EcoSave-i (EcoSave-i), yang kekal menjadi satu-satunya akaun berkaitan kemampanan dalam pasaran. Ia merupakan akaun simpanan tertumpu yang pertama, di mana bank menyumbang 0.2% daripada baki jumlah purata portfolio EcoSave-i setahun kepada projek alam sekitar.

 

Sejak dilancarkan, CIMB Islamic telah menyumbang kira-kira RM5.5 juta kepada 17 inisiatif hijau di seluruh negara (setakat Disember 2023).

 

Selain itu, Bank juga diiktiraf atas inovasi digital dan kemudahan mudah alihnya dalam mempertingkatkan perjalanan pelanggan melalui aplikasi perbankan mudah alih generasi akan datang dengan ciri pemperibadian baharu, serta aplikasi pembiayaan autonya yang membolehkan kelulusan yang cepat dan cekap.

 

Aplikasi Auto Dealer Bank, platform pembiayaan auto pertama seumpamanya di Malaysia, memudahkan perjalanan pembelian kereta pelanggan dan membuat keputusan, sambil mempercepatkan proses penyerahan pembiayaan auto untuk pengedar kereta. Aplikasi ini membolehkan kelulusan pinjaman/pembiayaan automotif dalam satu minit selepas penyerahan penuh dokumen yang diperlukan.

 

Anugerah Perbankan Islam Banker mengiktiraf institusi dengan produk runcit yang inovatif dan perkhidmatan, urus niaga berkesan dan inisiatif kemampanan bermakna yang mematuhi Syariah struktur kewangan pada teras mereka.

 

Tahun ini, anugerah telah mengambil pendekatan yang lebih terperinci, dalam usaha untuk meraikan inovasi merentas aktiviti perbankan patuh Syariah individu, sementara juga mengiktiraf bank Islam terbaik di peringkat serantau dan global. - DagangNews.com