Citaglobal ambil alih 30% saham syarikat sistem kabel bawah laut berharga RM25.2 juta | DagangNews Skip to main content

Citaglobal ambil alih 30% saham syarikat sistem kabel bawah laut berharga RM25.2 juta

Pengerusi Eksekutif dan Presiden Citaglobal, Tan Sri Dr Mohamad Norza Zakaria (kanan) bertukar dokumen dengan Pengasas iFACTORS, Abu Bakar Sutan Taharudin selepas menandatangani perjanjian pengambilalihan saham, semalam.
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Okt - Citaglobal Berhad sedang memperluaskan skop perniagaan tenaga boleh diperbaharui (RE) dan telekomunikasinya menerusi pengambilalihan 30% kepentingan dalam syarikat sistem kabel dasar laut iFACTORS Sdn. Bhd. berharga RM25.2 juta.

 

Perjanjian itu dijangka memberi manfaat kepada pendapatan Citaglobal, yang mana pembelian itu dilengkapi dengan jaminan keuntungan bersih selama dua tahun sebanyak RM21 juta, dan iFACTORS mempunyai buku pesanan sebanyak RM528 juta.
 

Kumpulan juga mempunyai pilihan untuk membeli tambahan 21% saham iFACTORS setelah jaminan keuntungan sebanyak RM21 juta telah tercapai.
 

Bagi pengambilalihan itu, Citaglobal akan membeli 30% saham melalui gabungan tunai dan saham pertimbangan baharu berharga RM1.50 setiap satu.

 

iFACTORS terlibat dalam perniagaan penyelenggaraan dan perkhidmatan peralatan dan komponen telekomunikasi. Ia menyediakan rumusan khusus dalam penyelenggaraan dan pelaksanaan rangkaian kabel dasar laut optik, khususnya dalam bidang sistem kabel dasar laut tanpa ulangan.
 

Menerusi urusniaga itu, Citaglobal akan berada pada kedudukan yang baik untuk membida pekerjaan kabel kuasa voltan tinggi bawah laut pada masa hadapan. 

 

Pengerusi Eksekutif dan Presiden Citaglobal, Tan Sri Dr. Mohamad Norza Zakaria, berkata, pemerolehan itu membuka akses segera kepada pasaran sistem kabel dasar laut yang menguntungkan. 

 

"Walaupun kepakaran dan semangat pasukan di iFACTORS telah membawa kepada buku pesanan mereka yang sihat dan pertumbuhan yang mengagumkan, kami mempunyai niat untuk membawa syarikat itu ke tahap yang lebih tinggi, selaras dengan strategi kami.

 

"Lembaga Pengarah yakin usaha niaga ini ke dalam perniagaan kabel dasar laut akan membolehkan Kumpulan mempelbagaikan pendapatan dan aliran pendapatannya, meningkatkan keuntungan kami dan mencipta nilai untuk para pemegang saham kami," katanya dalam satu kenyataan.

 

Sementara itu, Pengasas iFACTORS, Abu Bakar Sutan Taharudin berkata, pihaknya gembira diberi peluang untuk bekerjasama dengan syarikat yang menarik dan cemerlang seperti Citaglobal. 

 

"Kami berharap dapat memanfaatkan rangkaian dan kenalan Citaglobal, dalam mengubah iFACTORS menjadi syarikat yang lebih dinamik pada masa hadapan," katanya. - DagangNews.com