Country Heights berusaha kembalikan Mines Waterfront Business Park kepada status solvent | DagangNews Skip to main content

Country Heights berusaha kembalikan Mines Waterfront Business Park kepada status solvent

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Julai - Country Heights Holdings Bhd sedang bekerjasama rapat dengan Jabatan Insolvensi Malaysia (MDI) untuk menyelesaikan penggulungan anak syarikat tidak langsung milik penuhnya Mines Waterfront Business Park Sdn Bhd (MWBP) dan mengembalikan ia kepada status solvent (mampu membayar hutang).

 

Country Heights dalam satu kenyataan berkata terdapat 23 Bukti Hutang (PoD) berasingan yang difailkan terhadap MWBP, berjumlah RM3.8 juta secara keseluruhan, dituntut oleh pelbagai pemiutang, termasuk caj pentadbiran rasmi yang dimandatkan oleh penerima rasmi (OR).

 

Untuk mengembalikan MWBP kepada status solvent, pemaju hartanah itu berkata pihaknya berharap OR akan mempercepatkan pengesahan dan penerimaan (atau penolakan) PoD yang diserahkan daripada pemiutang tidak bercagar supaya ia dapat menyelesaikan hutang tertunggak yang sah dengan segera.

 

"Kumpulan Country Heights mempunyai keyakinan dan kepercayaan dalam pentadbiran OR, dan kami telah mendepositkan 10% daripada jumlah PoD setakat Februari 2024, berjumlah RM380,000 sementara menunggu kemasukan terakhir PoD," katanya.

 

Selain itu, Country Heights bergantung kepada penasihat undang-undangnya untuk mendapatkan cara undang-undang yang diperlukan bagi mendapatkan semula hampir RM6 juta jumlah belum terima daripada penyewa MWBP.

 

Menurut Country Heights, penghutang terbesar MWBP ialah 23 Century International Life Science Sdn Bhd (hampir RM4.8 juta), diikuti KSF Holdings Bhd (RM1 juta).

 

"Pemulihan sepenuhnya tunggakan sewa akan memberikan penamat kepada penggulungan, dan MWBP akan berada dalam kedudukan untuk menyelesaikan semua PoD yang diluluskan dan kembali kepada status solvent sepenuhnya," katanya.

 

 

mines

 

 

Mahkamah Tinggi di Shah Alam pada Mei 2023 telah memberikan perintah penggulungan terhadap MWBP berikutan percubaan yang tidak berjaya untuk berdamai dengan Amy Siew, salah seorang pembeli MWBP, yang berjaya dalam saman undang-undangnya terhadap syarikat itu untuk menamatkan penjualan dan perjanjian pembelian.

 

Siew memperoleh penghakiman berjumlah hampir RM1 juta terhadap MWBP, yang membawa kepada perintah penggulungan di bawah Seksyen 465 Akta Syarikat 2016.

 

"Walaupun Amy Siew sebelum ini menerima tawaran penyelesaian RM900,000 dan menerima bayaran 10% sebagai menunjukkan niat baik, penyelesaian itu ditinggalkan atas sebab yang tidak diketahui di pihaknya," kata Country Heights.

 

Selain itu, MWBP telah disaman oleh MBSB Bank Bhd, berpunca daripada kemungkiran pembayaran ke atas kemudahan pembiayaan berjangka Islam sebanyak RM82.7 juta dan kemudahan pembiayaan Islam sehingga RM17.3 juta.

 

‘Pihak tertentu’ mengambil kesempatan daripada kesulitan kewangan MWBP

Mengenai perkara ini, Country Heights mendakwa wujud "pihak tertentu" cuba mengambil kesempatan daripada kesulitan kewangan MWBP dan bekerja menentang syarikat dengan memfailkan PoD walaupun MWBP telah menjelaskan hutang mereka sebelum perintah penggulungan.

 

"Pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan tidak berniat jahat ini cuba untuk memastikan MWBP di bawah penggulungan dan tidak berdaya untuk menyelesaikan hutangnya, yang paling penting menentang usaha kami untuk menyelesaikan secara baik rundingan yang sedang berjalan dengan MBSB Bank bagi menyelesaikan kemudahan pembiayaan Islam yang tertunggak, di mana kompleks MWBP dan Pusat Pameran & Konvensyen Antarabangsa Mines (MIECC) telah didakwa sebagai cagaran rundingan telah berlangsung sejak September 2023," kata Country Heights.

 

 

mines

 

 

Country Heights berkata lembaga pengarah dan pengurusan tertinggi MWBP komited untuk menyelesaikan semua hutang sah yang telah diterima oleh OR dan MDI.

 

"Syarikat ini sedang mencari pertubuhan antarabangsa untuk menguruskan syarikat itu, dengan deposit RM70 juta. Jika berjaya, ini akan menyelesaikan masalah kami dengan MBSB secara baik," katanya.

 

"Kami yakin walaupun pihak tertentu yang mempunyai kepentingan tertentu cuba menggagalkan usaha kami, kami akan bertahan dan berjaya mengembalikan MWBP kepada status solvent dan operasi sepenuhnya sebelum penutupan tahun ini," tambah Country Heights.

 

Pada Isnin, saham syarikat ditutup 0.5 sen lebih rendah kepada 29.5 sen, memberi nilai permodalan pasaran RM83.51 juta. - DagangNews.com