Dagangan Malaysia mengatasi prestasi negara tetangga di tengah-tengah kelembapan - HSBC | DagangNews Skip to main content

Dagangan Malaysia mengatasi prestasi negara tetangga di tengah-tengah kelembapan - HSBC

KUALA LUMPUR 16 Jan - Walaupun ekuiti dan bon Malaysia kelihatan tidak menarik berbanding negara-nnegara serantau, negara ini kekal sebagai salah satu pilihan utama perniagaan untuk mempelbagaikan rantaian bekalan mereka, yang akan membantu menyokong ekonomi semasa kemelesetan.

 

Ketua bersama HSBC untuk penyelidikan global Asia dan ketua ekonomi Asia, Frederic Neumann berkata, adalah jelas walaupun dalam kelembapan perdagangan global, ekonomi seperti Malaysia mungkin mempunyai prestasi yang lebih baik dalam perdagangan mereka.

 

Menurutnya, perdagangan Malaysia mungkin menguncup, tetapi tidak sebanyak rakan dagangan mereka.

 

Beliau berkata, ini adalah tanda bahawa Malaysia sedang menggunakan kapasiti pengeluaran baharu kerana mereka memenangi rantaian bekalan ini.

 

“Malaysia adalah salah satu penerima manfaat utama rantaian bekalan semula yang kita lihat di seluruh Asia. Jumlah pelaburan langsung asing yang luar biasa tinggi terus mengalir ke dalam ekonomi, dan ia benar-benar kitaran yang mulia di sini dengan lebih banyak pelaburan langsung asing, mengembangkan kapasiti, menghubungkan Malaysia kepada rantaian bekalan antarabangsa, khususnya dari segi elektronik.

 

"Sudah tentu, Malaysia juga terus mendapat manfaat daripada harga tenaga yang tinggi dan komoditi secara amnya," katanya kepada pemberita pada taklimat di sini hari ini.

 

HSBC menjangkakan pertumbuhan ekonomi Malaysia menurun kepada 4.0% tahun ini, daripada anggaran 8.4% tahun lepas.

 

“Walau bagaimanapun, pertumbuhan 4.0% pada hari ini masih merupakan kadar pertumbuhan yang sangat kukuh, dan itu sebenarnya bermakna bahawa bank pusat, BNM, perlu menaikkan kadar faedah pada suku kedua kepada 3.5%, untuk mengandungi sebahagian daripada tekanan harga yang berlarutan,” kata Neumann. - DagangNews.com