Dasar cukai terbaharu Singapura dijangka dorong pembeli asing beralih ke Malaysia - Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Dasar cukai terbaharu Singapura dijangka dorong pembeli asing beralih ke Malaysia - Juwai IQI

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Mei — Juwai IQI meramalkan langkah Singapura menggandakan cukai hartanah untuk bukan pemastautin minggu lepas akan mendorong lebih ramai pembeli asing mewah ke arah Malaysia, khususnya ke Johor, Kuala Lumpur dan Selangor.

 

Menurut analisis Juwai IQI, cukai yang lebih tinggi di Singapura mungkin mengakibatkan anggaran peningkatan 15% dalam pembelian asing di Malaysia dalam tempoh 12 bulan akan datang, sebagai tambahan kepada pertumbuhan yang sudah dijangkakan.

 

Kebanyakan pembeli yang berpindah ini akan mencari harta bernilai RM2 juta atau atas.

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, pihaknya menjangkakan peningkatan ketara namun tidak memberangsangkan dalam pembeli asing yang datang ke Malaysia selepas ditolak dari Singapura oleh cukai baharu.

 

Menurut beliau, situasi tersebut tidak sepatutnya mengejutkan kerana itulah tujuan cukai, untuk memalingkan pembeli bukan pemastautin dari negeri bandar.

 

Singapura telah menggandakan kadar cukai bagi warga asing yang membeli hartanah kediaman daripada 30% kepada 60%. Mereka berharap untuk mengelakkan daya apungan yang telah diperkenalkan oleh permintaan mewah keterlaluan daripada pembeli luar negara dan mengekalkan kemampuan untuk penduduk tempatan.

 

 

Kashif Ansari
               Kashif Ansari

 


“Singapura telah menyaksikan peningkatan besar dalam minat pembeli asing, dengan peningkatan tiga digit tahun ke tahun dalam pertanyaan pembeli asing dalam setiap tiga suku yang lalu.

 

“Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada cukai baharu itu. Malaysia bersebelahan dengan Singapura, menjadikannya tempat pertama yang semula jadi untuk pembeli beralih.

 

“Malaysia adalah sebuah negara yang lebih besar dengan pelbagai saiz pasaran hartanah metro yang masing-masing yang setanding dengan keseluruhan pasaran tempatan Singapura. Malaysia boleh dengan mudah menampung mana mana bilangan pembeli asing yang mungkin ditolak keluar dari Singapura kerana lebih besar dan pasaran yang lebih pelbagai.

 

“Banyak perniagaan dan pejabat keluarga yang berpangkalan di Singapura sudah mempunyai pelaburan di Malaysia, yang telah membantu menjadikan kedua-dua negara sebagai rakan kongsi kedua terbesar antara satu sama lain.

 

Dagangan rentas sempadan tahun lepas melebihi AS$110 bilion. Ini menjadikan pelaburan dalam hartanah Malaysia lebih banyak menarik.

 

“Malaysia lebih mengalu-alukan pelaburan hartanah asing, dan program MM2H yang disemak adalah direka secara eksplisit untuk pemohon yang lebih kaya.

 

“Beberapa faktor akan menghalang peningkatan pembeli asing daripada menjadi banjir. Pertama, di sana hanya kira-kira 1,000 pembeli asing setahun di Singapura. Dalam tempoh 12 bulan hingga Q1 2023, bukan pemastautin warga asing hanya membeli 1,182 kondo Singapura, menurut data dari URA dan rakan kongsi OrangeTee & Tie.


 

johor
Johor antara negeri yang memiliki kadar tinggi dari segi rumah yang tidak terjual.

 


“Walaupun cukai naik, teras pembeli asing ini tidak akan dihalang daripada melabur di Singapura. Semua pembeli yang berpindah dari Singapura juga tidak akan berpaling ke Malaysia. Jadi, kami bercakap tentang bahagian kecil kira-kira 1,200 pembeli.

 

“Sesetengah penganalisis meramalkan cukai baharu itu akan mengurangkan pertumbuhan harga di Singapura dengan hanya 1 peratusan mata, daripada 3.2% kira-kira 2%. Penurunan kecil itu menunjukkan bahawa kesan cukai baru akan
jangan terlalu hebat.

 

“Perkembangan terbaharu ini memberikan peluang unik untuk projek hartanah mewah di Malaysia dan boleh memberikan dorongan tambahan kepada pemulihan dalam jumlah jualan mewah yang rendah daripada COVID.

 

“Jualan rumah Malaysia berjumlah RM94.3 bilion tahun lepas, dengan urus niaga mewah menyumbang kira-kira 15% daripada jumlah keseluruhan, atau RM14 bilion. Gelombang baru pembeli asing akan menjadi berita baik untuk hartanah tidak terjual, memandangkan 14% daripada kediaman tidak terjual berada dalam julat harga tertinggi iaitu RM1 juta dan ke atas.

 

“Kami percaya pembeli asing yang didorong ke Malaysia kerana cukai Singapura yang tinggi akan tertumpu di Johor, Selangor dan Kuala Lumpur. Ini juga merupakan lokasi kediaman yang paling besar tidak terjual di negara ini.

 

"Johor mempunyai lebih daripada 5,000 unit tidak terjual, dan Selangor dan Kuala Lumpur bersama-sama mempunyai lebih daripada 7,000,” kata Juwai IQI. - DagangNews.com