DNeX pelbagaikan asas pelanggan merentasi tiga segmen teras | DagangNews Skip to main content

DNeX pelbagaikan asas pelanggan merentasi tiga segmen teras

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Jun - Dagang NeXchange Berhad berkata ia sedang giat mempelbagaikan asas pelanggan dan aliran hasil merentas tiga segmen perniagaan terasnya iaitu Teknologi, Tenaga dan Teknologi Maklumat.

 

Bercakap pada Mesyuarat Agung Tahunan, Pengerusi Eksekutif DNeX, Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir Jamalullail berkata kumpulan itu telah meluaskan pangkalan pelanggannya dengan ketara dan meningkatkan operasinya merentas tiga segmen perniagaan teras.

 

Dalam segmen Teknologi, Kumpulan telah menerima beberapa pelanggan baharu dalam bidang baharu seperti kecerdasan buatan (AI), sains kesihatan dan sektor kenderaan elektrik (EV).

 

"Ujian produk dan kelayakan dengan pelanggan sedang dijalankan, dan kami menjangkakan volum pembuatan yang lebih tinggi selepas siap," kata beliau dalam kenyataan di sini pada Rabu.

 

 

Tan Sri Syed Zainal Abidin
       Tan Sri Syed Zainal Abidin

 

 

Berikutan pengembangan kapasiti sebanyak 20 peratus yang telah siap pada 2023, kumpulan itu berada pada kedudukan yang baik untuk kitaran naik industri yang akan datang.

 

Kumpulan itu berkata ia juga sedang meneroka peluang dalam Strategi Semikonduktor Nasional yang dilancarkan baru-baru ini terutamanya dalam geran dan subsidi untuk mewujudkan kemudahan pembuatan dan R&D baharu.

 

Dalam segmen Tenaga, kumpulan itu kini mempunyai portfolio O&G yang pelbagai, termasuk aset di UK (Anasuria, Avalon, dan Fyne) dan Malaysia (Kluster Meranti, Kluster A dan Kluster Abu).

 

Di samping itu, usaha sedang dijalankan untuk menaik taraf bengkel Pangkalan Bekalan Kemaman untuk meningkatkan penawaran perkhidmatan dan meluaskan keupayaan dalam sektor hiliran.

 

Bagi segmen bahagian IT, DNeX meletakkan dirinya sebagai pemain utama dalam menyokong agenda transformasi digital Kerajaan. - DagangNews.com