Ekonomi Malaysia diunjur memperlahan kepada 3% ekoran pertumbuhan lemah Q3 kian ketara - ICAEW | DagangNews Skip to main content

Ekonomi Malaysia diunjur memperlahan kepada 3% ekoran pertumbuhan lemah Q3 kian ketara - ICAEW

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Sept - Ekonomi Malaysia dijangka berkembang tiga peratus tahun ini apabila kelembapan pertumbuhan pada suku ketiga (Q3) semakin ketara.

 

Menurut penyelidikan Oxford Economics yang ditugaskan oleh The Institute of Chartered Accountants di England dan Wales (ICAEW), penghujung pemulihan pasca-pandemi China, kenaikan kadar faedah yang lalu oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed), sektor semikonduktor yang lemah dan permintaan dalam negeri memberi gambaran pesimis bagi ekonomi Asean.

 

Pertumbuhan dalam Asean 6 iaitu Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand, dan Vietnam dijangka sekitar 3.6 peratus pada separuh kedua 2023, turun daripada 4.2 peratus pada separuh pertama dan 5.7 peratus pada 2022.

 

"Pertumbuhan lebih perlahan pada Q3 dijangka atas beberapa sebab. Pemulihan ekonomi China selepas wabak telah perlahan, menyebabkan ramalan pertumbuhan konsensus diturunkan dengan pantas.

 

“Selain itu, kesan penuh daripada kenaikan kadar 550 mata asas Fed, dan limpahan akibat kepada kadar Asean, masih belum dapat dirasai sepenuhnya.

 

"Harga semikonduktor yang lemah juga menjejaskan negara seperti Singapura dan Malaysia," katanya.

ICAEW

Tinjauan ekonomi Malaysia kekal positif secara berhati-hati walaupun menghadapi cabaran dalam mengekalkan kadar pertumbuhan yang tinggi, kata ICAEW.

 

Kejatuhan pendapatan eksport akan menimbulkan kesukaran untuk rancangan pengambilan dan perbelanjaan perniagaan, ditambah lagi dengan persekitaran eksport yang sukar.

 

Data ekonomi dari China, rakan kongsi eksport terbesar Malaysia, telah merosot dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menjejaskan harapan untuk peningkatan ekonomi yang ketara di tempat lain dan permintaan dari seluruh dunia dijangka goyah apabila pertumbuhan dibendung oleh dasar monetari yang ketat.

 

"Prospek pelaburan juga dijangka kekal berhati-hati. Walaupun pembinaan mungkin pulih daripada kemerosotan pandemik dan perbelanjaan infrastruktur kerajaan sedang dinaikkan, kadar faedah yang lebih tinggi dan penurunan eksport akan menjejaskan rancangan pengembangan sektor perindustrian tertumpu kepada luar," katanya.

 

“Unjuran ini, walaupun di bawah konsensus empat peratus dan ramalan bank pusat empat hingga lima peratus, adalah berdasarkan penilaian realistik landskap ekonomi.

 

"Mencapai anggaran yang lebih tinggi akan memerlukan pertumbuhan yang sangat kukuh pada Q3 dan Q4," katanya.

 

Berdasarkan trajektori pertumbuhan yang dijangkakan, Bank Negara Malaysia dijangka mengekalkan kadar dasar tiga peratus sepanjang 2023 dan 2024, berikutan kenaikan sederhana 25 mata asas pada Mei 2023.

 

Inflasi juga dijangka stabil pada dua peratus menjelang akhir tahun.

 

ICAEW berkata industri pelancongan menawarkan tanda-tanda pemulihan dan pengembangan yang menggalakkan.

 

"Walaupun sesetengah kawasan memerlukan pemantauan, tinjauan keseluruhan adalah satu daripada pertumbuhan yang berpotensi mampan, menyediakan asas untuk optimis pada tahun-tahun akan datang," katanya. - DagangNews.com