Ekovest dapat kelulusan KWSP lanjutkan tempoh lepaskan pegangan konsesi Duke hingga Februari 2026 | DagangNews Skip to main content

Ekovest dapat kelulusan KWSP lanjutkan tempoh lepaskan pegangan konsesi Duke hingga Februari 2026

Lebuhraya Duke
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Feb - Ekovest Bhd mendapat kelulusan daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) lanjutan sehingga dua tahun untuk memudahkan dan melaksanakan pelan keluar syarikat itu daripada pelaburannya dalam Konsortium Lebuhraya Utara-Timur (KL) Sdn Bhd, pemegang konsesi lebuh raya Duke.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Ekovest diberi lanjutan satu tahun dengan lanjutan automatik selama setahun lagi untuk tarikh lanjutan keluar di bawah perjanjian pemegang saham hingga 12 Februari 2026.

 

"Untuk makluman, syarikat dan KWSP sedang menilai pelbagai pilihan berdaya maju bersama-sama untuk melaksanakan acara keluar atau mana-mana pelan alternatif demi kepentingan terbaik pihak," menurut pemfailan itu.

 

Berita itu menimbulkan minat terhadap Ekovest, yang merupakan antara lapan saham untung teratas dalam dagangan awal, dengan 8.63 juta saham bertukar tangan. Kaunter itu menokok 2.86% atau 1.5 sen untuk ditutup pada 54 sen pada masa penulisan.

 

Pada 2016, Ekovest berkata, ia melupuskan 40% kepentingan ekuitinya dalam Konsortium Lebuhraya Utara-Timur (KL) Sdn Bhd (Kesturi) kepada KWSP pada harga RM1.13 bilion.

 

Kesturi ialah pemegang konsesi untuk Duke, sebuah lebuh raya sepanjang 34 kilometer yang terdiri daripada dua fasa, dengan tempoh konsesi selama 54 tahun.

 

Ia sebelum ini merupakan unit milik penuh tidak langsung Ekovest. Setelah selesai penjualan kepentingan, ia ditinggalkan dengan 60% kepentingan dalam Kesturi.

 

Ekovest berkata, baki hasil pelupusan akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman, bayaran keluar, modal kerja dan perbelanjaan untuk latihan korporat. - DagangNews.com