Empat ramalan untuk 2024: AI ditetapkan untuk memperkasa automasi robotik | DagangNews Skip to main content

Empat ramalan untuk 2024: AI ditetapkan untuk memperkasa automasi robotik

Oleh Anders Billesø Beck

KAMI telah mencapai tahap itu pada tahun apabila tiba masanya untuk merenung arah aliran dari 12 bulan yang lalu, sambil melihat ke hadapan pada apa yang 2024 sediakan untuk dunia robotik dan automasi.

 

2023 adalah tahun yang menarik untuk inovasi. Kemunculan teknologi kecerdasan buatan (AI), seperti AI generatif, menarik perhatian global dan mendominasi tajuk berita.

 

Walau bagaimanapun, penggunaan AI generatif untuk perniagaan masih di peringkat awal dan persoalan tentang cara terbaik untuk memanfaatkan teknologi ini kekal di barisan hadapan banyak fikiran.

 

Transformasi digital adalah proses yang berterusan supaya kita boleh menjangkakan untuk melihat trend terobosan tahun ini terus membentuk masyarakat ke tahun hadapan.


 

Anders Billesø Beck
Anders Billesø Beck adalah Naib Presiden Strategi dan Inovasi, Universal Robots

 

 

Tetapi bagaimanakah trend ini akan memberi kesan kepada robotik dan automasi dan apakah yang boleh diharapkan oleh industri pembuatan tahun depan?

 

1. AI akan menetapkan kadar pembangunan baharu dalam robotik dan automasi

AI sedang mengubah dunia pembangunan perisian, menjadikannya lebih murah, lebih pantas dan lebih berkesan. Perisian ialah komponen utama automasi, dan dengan AI, pembangun perisian akan dapat mencipta penyelesaian yang lebih disesuaikan dan dioptimumkan untuk pelbagai tugas dan cabaran.

 

Jika pembangunan perisian kadang-kadang terasa seperti menggali dengan penyodok, pengenalan AI adalah seperti membawa dua kuda dan bajak ke proses itu. Walau bagaimanapun, kepakaran automasi akan kekal sebagai sumber yang terhad dan berharga dalam proses AI merevolusikan pembuatan.

 

Sungguh menarik dan mungkin mengejutkan melihat AI mengubah kehidupan pekerja pejabat sebelum ia menyentuh amalan kerja di kebanyakan kilang. Saya tidak sabar-sabar untuk melihat manfaat pembelajaran mesin menjangkau lebih banyak pengeluar pada tahun 2024.

 

Lagipun, teknologi itu sudah ada – kami mempunyai ramai rakan kongsi yang membangunkan aplikasi menggunakan AI untuk membolehkan robot kami melaksanakan fungsi yang lebih kompleks dan pelbagai.

 

Sebagai contoh, AI membolehkan robot mempunyai persepsi seperti manusia, mengendalikan variasi, menggerakkan bahagian dengan tepat, menyesuaikan diri dengan persekitaran yang berubah-ubah dan belajar daripada pengalaman mereka sendiri.

 

Dari masa ke masa, keupayaan ini akan membawa kepada fleksibiliti, kualiti dan kebolehpercayaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam pembuatan.

 

2. Perkembangan dalam perisian robotik akan membolehkan lebih banyak perkongsian dan penggunaan semula

Perisian robotik ialah gam yang mengikat pengguna kepada rakan mekanikal mereka - sambungan digital yang mengatasi interaksi fizikal.

 

Pembangunan perisian membolehkan dimensi kerjasama baharu - menghubungkan orang yang menggunakan robot. 2024 akan menyaksikan perkembangan perisian yang membawa kepada tahap perkongsian baharu dan kebolehgunaan semula.

 

Bayangkan dunia di mana, bukannya mencipta semula roda, kami memanfaatkan aset perisian sedia ada—komponen, antara muka, algoritma—merentas pelbagai aplikasi. Ini adalah prinsip yang telah menyokong ekosistem rakan kongsi UR+ kami, memperkemas inovasi dan mengurangkan masa ke pasaran. Saya tidak sabar untuk melihat perkembangan ini tahun depan.

 

3. Syarikat akan menggabungkan IT dan OT menggunakan data untuk menambah baik operasi

Masa depan pembuatan berkait rapat dengan integrasi IT/OT kerana data akan menyokong inovasi dan kecekapan. Penyelidikan menunjukkan bahawa industri pembuatan telah berada di barisan hadapan dalam menerima pakai perkhidmatan perisian berasaskan awan dan kami sudah melihat beberapa pelanggan menggunakan ini untuk meningkatkan kualiti, kecekapan kos dan kebolehramalan.

 

Itu membuatkan saya yakin bahawa 2024 akan menyaksikan pertumbuhan sistem logistik dan pembuatan dipacu data.

 

Ramai yang masih mempunyai pandangan lapuk tentang awan semata-mata sebagai pengumpul data dan fungsi sandaran, seperti yang kita tahu jika dari kehidupan peribadi kita. Tetapi potensi dan kuasa sebenar tidak terletak pada menyimpan data atau bahkan dalam memautkan mesin.

 

Lonjakan transformatif sebenar datang apabila perkhidmatan perisian berasaskan awan menghubungkan manusia dan mesin dan dengan itu membantu pengeluar memudahkan proses yang kompleks dan membuat keputusan yang lebih bijak.

 

Faedah evolusi digital ini adalah ketara. Akses jauh kepada data pembuatan membolehkan respons pantas kepada isu dan peningkatan automasi berterusan. Dengan sistem dinamik yang kini penting, teknologi awan yang dipercayai menawarkan perkhidmatan keselamatan dan terkini yang terkini. S

 

yarikat Internet Perkara Industri (IIOT) menyerlahkan perkembangan ini, menjanjikan kecekapan yang lebih baik dan mengurangkan masa henti melalui visualisasi Keberkesanan Peralatan Keseluruhan (OEE) dan penyelenggaraan ramalan.

 

Memandangkan kita menghampiri 2024, pengeluar berpeluang mendapat manfaat daripada kemajuan ini, mencapai kualiti yang lebih tinggi, mengurangkan masa henti, kebolehramalan yang lebih baik dan pengoptimuman kos.

 

Peralihan ini adalah keperluan strategik, menyokong peralihan ke arah pengeluaran volum tinggi, campuran tinggi, rantaian bekalan berdaya tahan, penggunaan data yang kompetitif dan matlamat kemampanan.

 

4. Logistik akan menjadi bidang tumpuan untuk robotik

Awal tahun ini, Analisis Interaksi melihat unjuran kadar pertumbuhan dalam penghantaran robot merentas industri. Kawasan pertumbuhan yang diunjurkan menonjol?

 

Logistik, di mana Analisis Interaksi meletakkan CAGR yang diunjurkan untuk robot kolaboratif (cobot) penghantaran pada 46% untuk 2023-2027. Saya tidak terkejut kerana pasaran untuk aplikasi bukan perindustrian kian berkembang pesat.

 

Seperti pembuatan, banyak syarikat logistik menghadapi kekurangan buruh yang serius manakala tekanan semakin meningkat akibat globalisasi, e-dagang dan rantaian bekalan berbilang saluran yang kompleks.

 

Lebih banyak pusat logistik, gudang dan pengedaran akan beralih kepada automasi tahun depan untuk menyediakan perkhidmatan dengan lebih pantas dan lebih tepat.

 

Sebagai contoh - menghadapi cabaran peningkatan permintaan e-dagang, sebuah syarikat logistik yang bekerjasama dengan kami telah merevolusikan pusat pemenuhannya dengan robot kerjasama, menghasilkan lonjakan 500% dalam kecekapan dan ketepatan pesanan.

 

Sistem automasi, mahir memproses beribu-ribu pesanan setiap hari, terutamanya cemerlang semasa tempoh puncak, seperti Black Friday, di mana robot menguruskan sehingga 4,400 pesanan dalam satu hari dengan hanya kru kecil untuk pengisian semula.


 

parafrasa

 


Robot– dan penggunaan data yang bijak – bersedia untuk merevolusikan perniagaan logistik merentas keseluruhan rantaian nilai daripada pakej masuk kepada logistik keluar.

 

Kepantasan pembangunan robotik kekal mengagumkan - Saya menantikan dengan penuh harapan untuk satu lagi tahun kemajuan yang menarik. - DagangNews.com