Empat syarikat multinasional dengan pelaburan berjumlah RM7 bilion menghentikan operasi pada 1H2024 — MITI | DagangNews Skip to main content

Empat syarikat multinasional dengan pelaburan berjumlah RM7 bilion menghentikan operasi pada 1H2024 — MITI

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Julai - Empat firma multinasional dengan jumlah pelaburan RM7 bilion telah menghentikan operasi di Malaysia pada separuh pertama 2024, menurut Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

 

Antaranya ialah Goodyear Malaysia Bhd, pembuat tayar dalam industri produk berasaskan getah, manakala tiga lagi adalah dari industri pengangkutan, besi dan keluli serta makanan.

 

Zafrul berkata kedua-dua syarikat pengangkutan dan besi dan keluli itu, yang majoritinya dimiliki warga asing, akan menghentikan operasi secara beransur-ansur menjelang Disember.

 

 

 

 

 

"Syarikat industri makanan, majoriti milik tempatan, akan menghentikan operasi di kemudahan Pelabuhan Klang secara berperingkat menjelang Disember 2024 manakala operasinya di Johor akan diteruskan," kata Zafrul dalam jawapan bertulis parlimen kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Barisan Nasional- Bera) pada Isnin.

 

Zafrul berkata terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada pemberhentian operasi oleh firma ini, termasuk penstrukturan semula syarikat, pelarasan model perniagaan dan penjajaran dengan trend pengeluaran global.

 

Sebagai contoh, Goodyear Malaysia Bhd menutup kilangnya di Shah Alam sebagai sebahagian daripada rancangan penstrukturan semula berikutan kerugian berterusan sejak 2017, kata Zafrul, sambil menambah langkah pengurangan kos yang sama turut menjejaskan operasi syarikat di Jerman dan Australia.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Goodyear Malaysia tutup kilang di Shah Alam, lebih 500 pekerja hilang pekerjaan

 

Namun begitu, Zafrul menekankan pendirian proaktif kementerian dalam menarik pelaburan baharu dan menyokong usaha niaga domestik melalui dasar, strategi dan penglibatan pihak berkepentingan yang dipertingkat yang bertujuan untuk memupuk persekitaran perniagaan yang menggalakkan, di samping mengukuhkan ekosistem pelaburan dan rantaian bekalan.

 

Dari Januari 2023 hingga Mac 2024, Zafrul berkata kementerian dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia telah meluluskan pelaburan berjumlah RM194.9 bilion merentasi 1,135 projek dalam sektor pembuatan, dijangka mewujudkan 91,930 pekerjaan baharu.

 

 

 

 

Pelaburan asing menyumbang RM166.6 bilion atau 85.5%, manakala pelaburan tempatan berjumlah RM28.3 bilion atau 14.5%.

 

Daripada projek yang diluluskan ini, Zafrul menyatakan 445 projek atau 39.2% dengan pelaburan asing RM37.6 bilion telah direalisasikan, merangkumi projek yang sedang beroperasi, dalam pembinaan, atau dalam proses memasang mesin dan peralatan, mewujudkan 29,693 pekerjaan. - DagangNews.com