Farhash: Bekas setiausaha politik Anwar dilantik jadi pengerusi eksekutif Excel Force | DagangNews Skip to main content

Farhash: Bekas setiausaha politik Anwar dilantik jadi pengerusi eksekutif Excel Force

KUALA LUMPUR 10 Mei - Excel Force MSC Bhd mengumumkan pelantikan Farhash Wafa Salvador sebagai pengerusi eksekutif baharu kumpulan itu, berkuat kuasa semalam.

 

Pelantikan tersebut adalah berikutan peletakan jawatan Tan Sri Dr Muhammad Rais Abdul Karim sebagai pengerusi bukan eksekutif dan bebas kumpulan, menurut syarikat itu dalam pemakluman di Bursa Malaysia.

 

Farhash ialah bekas setiausaha politik kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.


 

parafrasa

 


Farhash, 41, dilantik sebagai pengerusi bukan bebas bukan eksekutif 7-Eleven Malaysia Holdings Bhd sejak Januari tahun ini. Ini berikutan pelantikannya sebagai pengerusi eksekutif kumpulan Apex Equity Holdings Bhd pada Dis tahun lepas.

 

Sementara itu, Muhammad Rais telah meletak jawatan sebagai pengerusi bebas dan bukan eksekutif kumpulan itu, berkuat kuasa 9 Mei, selepas berkhidmat dengan syarikat itu selama 19 bulan.

 

Muhammad Rais, 75, berkata beliau meletakkan jawatan "untuk mengejar kepentingannya sendiri". Beliau dilantik sebagai pengerusi kumpulan itu pada 1 Okt 2021.

 

Excel Force MSC adalah penyedia penyelesaian perniagaan perkhidmatan kewangan untuk syarikat perbankan dan broker saham, telah menukar tahun kewangannya kepada 30 Jun, daripada 31 Dis pada Disember tahun lepas.

 

Ia berkata perubahan itu "untuk membolehkan kumpulan itu mengelakkan pelaporan kewangan puncak pada bulan Disember dan untuk membolehkan perancangan, penyelarasan dan pengurusan pelaporan auditnya yang lebih baik."

 

Pada suku berakhir 31 Disember 2022, keuntungan bersih kumpulan masuk pada RM2.07 juta, naik 13.46% suku ke suku (s-o-q) daripada RM1.82 juta pada suku sebelumnya yang berakhir 30 September 2022, dibantu oleh kos operasi yang lebih rendah dan hasil yang lebih tinggi. Hasil meningkat 5.06% q-o-q kepada RM7.35 juta, daripada RM7 juta. - DagangNews.com