BNM jangka kesan inflasi sedikit daripada Akaun 3 KWSP, kenaikan gaji kakitangan awam | DagangNews Skip to main content

BNM jangka kesan inflasi sedikit daripada Akaun 3 KWSP, kenaikan gaji kakitangan awam

Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Shaik Abdul Rasheed Abdul Ghaffour - Gambar AWANI

KUALA LUMPUR 17 Mei - Pengeluaran separa dana pencen dijangka meningkatkan aktiviti ekonomi, pada masa yang sama memberi sedikit kesan kepada inflasi, kata Bank Negara Malaysia (BNM) pada Jumaat.

 

"Impak daripada Akaun 3 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baru diperkenalkan akan menjadi agak minimum," menurut gabenor bank pusat itu Datuk Shaik Abdul Rasheed Abdul Ghaffour.

 

"Tetapi ini akan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi," tambah beliau.

 

"Kenaikan gaji penjawat awam yang dirancang juga akan memberi kesan terhad kepada tekanan pertumbuhan harga, katanya pada sidang media selepas mengumumkan data keluaran dalam negara kasar suku pertama.

 

Akaun ahli KWSP telah disusun semula kepada tiga akaun berasingan berkuat kuasa mulai 11 Mei, dengan 10% daripada caruman bulanan masuk ke Akaun 3 yang membolehkan pengeluaran pada bila-bila masa.

 

Dana pencen mengunjurkan pengeluaran sebanyak RM25 bilion pada tahun pertama, berikutan pelancaran Akaun 3.

 

Kerajaan dalam pada itu mengumumkan kenaikan sekurang-kurangnya 13% gaji penjawat awam mulai Disember tahun ini membabitkan peruntukan tambahan lebih RM10 bilion.

 

BNM mengekalkan unjuran inflasi utama kepada purata antara 2.0% dan 3.5% pada 2024, serta pertumbuhan ekonomi Malaysia meningkat kepada 4%-5% pada 2024, daripada pengembangan 3.7% pada 2023.

 

Potensi peningkatan pertumbuhan boleh datang daripada limpahan yang lebih besar daripada kitaran teknologi, aktiviti pelancongan yang lebih mantap dan pelaksanaan projek pelaburan baharu dan sedia ada yang lebih pantas, kata bank pusat itu.

 

Risiko penurunan kepada pertumbuhan ekonomi, sebaliknya, adalah permintaan luar yang lebih lemah daripada jangkaan, konflik geopolitik yang semakin meningkat, dan kemerosotan yang lebih besar dalam pengeluaran komoditi, katanya.

 

Pendirian monetari semasa menyokong ekonomi, dan kekal konsisten dengan penilaian semasa inflasi dan prospek pertumbuhan, kata Abdul Rasheed.

 

Ramalan semasa pertumbuhan ekonomi dan inflasi yang menyederhana menyediakan "tetingkap peluang yang sangat baik" untuk kerajaan melaksanakan rasionalisasi subsidi yang dirancang, tambahnya.

 

Komen itu susulan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim awal minggu ini bahawa sebarang langkah untuk mengurangkan subsidi bahan api yang banyak disalurkan oleh pakar ekonomi kerana membazir perlu dilakukan "pada masa yang sesuai". - DagangNews.com