FMM minta kerajaan gantung peraturan pemeriksaan kesihatan tahunan setiap 1 Feb untuk pekerja asing sehingga perundingan dengan KKM, Fomema | DagangNews Skip to main content

FMM minta kerajaan gantung peraturan pemeriksaan kesihatan tahunan setiap 1 Feb untuk pekerja asing sehingga perundingan dengan KKM, Fomema

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Feb - Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM) menggesa pihak berkuasa menangguhkan pelaksanaan pemeriksaan perubatan tahunan pekerja asing sehingga rundingan sewajarnya dijalankan dengan Kementerian Kesihatan (KKM) dan, Agensi Pemantauan dan Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing Sdn Bhd (Fomema).

 

Presiden FMM, Tan Sri Soh Thian Lai berkata perundingan itu harus menjelaskan rasional dan justifikasi untuk perubahan dasar, membentangkan penilaian impak kawal selia dan yang lebih penting, memberi peluang kepada industri untuk memberikan pandangan dan cadangan mereka," katanya dalam kenyataan di sini.

 

Menurut FMM, pemeriksaan tambahan itu dianggarkan menelan belanja tambahan sebanyak RM500 juta bagi sektor itu dalam tempoh 10 tahun.

 

"Melalui memo dalaman Jabatan Imigresen yang diedarkan secara terbuka bahawa jabatan itu akan mula menguatkuasakan perubahan dasar bagi pembaharuan permit kerja berkuat kuasa 1 Februari.

 

"Industri amat kecewa dengan cara perkara ini ditangani oleh pihak berkuasa walaupun banyak dan berulang kali gesaan daripada persatuan supaya perubahan dasar itu digantung sementara menunggu perundingan pihak berkepentingan yang sewajarnya," katanya dalam satu kenyataan.


 

Tan Sri Soh Thian Lai
                             Tan Sri Soh Thian Lai

 


Soh berkata mewajibkan pemeriksaan kesihatan tahunan untuk pekerja dilihat sebagai keperluan yang berlebihan.

 

Beliau berkata industri amat percaya bahawa kekerapan pemeriksaan kesihatan sebelum ini dengan saringan mandatori untuk tiga tahun pertama dan pemeriksaan seterusnya dilakukan pada tahun-tahun bergantian – contohnya, pada tahun kelima, ketujuh dan kesembilan pekerjaan – sudah memadai untuk memantau keadaan kesihatan pekerja dan mengesan sebarang penyakit berjangkit yang mungkin dijangkiti pekerja atau sebarang penyakit serius.

 

ARTIKEL BERKAITAN -- FMM: Kos pemeriksaan kesihatan pekerja asing cecah RM124.2 juta setahun akibat struktur yuran baharu Fomema | DagangNews

 

Selain itu, beliau berkata pekerja juga tertakluk kepada rangkaian penuh ujian perubatan semasa saringan kesihatan ini tidak seperti cara ia dilakukan di Singapura di mana saringan kesihatan untuk pembaharuan permit kerja berdasarkan bilangan ujian penting yang diperkecilkan.

 

"Daripada mewajibkan ujian tahunan, pihak berkuasa hanya perlu mengenakan syarat untuk ujian penuh jika pekerja pulang ke negara asal mereka di antara untuk bercuti di mana saringan kesihatan mesti dilakukan semasa mereka pulang.

 

"Saringan tambahan, sebaliknya boleh diarahkan kepada program dan inisiatif kesihatan dan kesejahteraan lain untuk pekerja," katanya.

 

Industri itu, tambah Soh, percaya bahawa kebimbangan mengenai peningkatan penyakit berjangkit yang dibawa oleh pekerja asing berkemungkinan besar disebabkan oleh tingginya bilangan pekerja asing tanpa izin atau tidak sah di negara ini yang tidak menjalani sebarang saringan kesihatan, atau berkemungkinan besar mereka pekerja yang melarikan diri dari majikan mereka selepas gagal dalam pemeriksaan perubatan dan dianggap tidak layak untuk bekerja pada masa ketibaan awal mereka ke negara ini.

 

“Adalah tidak adil untuk mengenakan beban sedemikian kepada majikan sedangkan masalah itu mungkin tidak timbul daripada pekerja sah dalam sistem itu,” kata Soh.

 

Sehubungan itu, beliau berkata pokok masalah itu mesti ditangani iaitu menangani isu pekerja tanpa izin atau tanpa izin di negara ini yang merupakan jumlah yang cukup besar.

 

Beliau menambah, sistem penggajian pekerja asing juga perlu diperkukuh bagi memastikan saringan kesihatan di negara sumber sebelum pekerja meninggalkan negara mereka adalah menyeluruh dan menepati piawaian ketat yang boleh menapis pekerja yang tidak sihat sebelum berlepas. - DagangNews.com