Formula kuatkan Ringgit: Kurangkan import barangan tidak perlu | DagangNews Skip to main content

Formula kuatkan Ringgit: Kurangkan import barangan tidak perlu

Udang karang atau lobster juga diimport dalam bilangan besar ke Malaysia. - Gambar Daniel Norris
Oleh JOHARDY IBRAHIM

Daripada mata wang berprestasi paling buruk pada 2023, Ringgit mencatat pemulihan besar tahun ini dan mencecah paras tertinggi 18 bulan pada 19 Ogos 2024.

 

Pada jam 6 petang, Ringgit mengukuh kepada 4.3805/4.3850 berbanding dolar AS, menandakan prestasi terbaiknya sejak 14 Februari 2023.

 

Kebanyakan penganalisis mengaitkannya dengan permintaan yang lebih rendah untuk dolar AS berikutan pemotongan kadar yang dijangkakan berlaku seawal September tahun ini.

 

 

MIDF Research menjangkakan dolar AS akan menurun berbanding ringgit pada separuh kedua dengan julat sasaran 4.45 hingga 4.40.

 

Selain itu, penganalisis telah menekankan bahawa kestabilan politik Malaysia baru-baru ini telah membolehkannya mendapat manfaat daripada aliran masuk dan pelaburan asing, terutamanya akibat daripada ketegangan AS-China.

 

 

parafrasa

 

 

Untuk Ringgit meneruskan trajektori ini, rakyat Malaysia harus melaksanakan formula mudah ini: Eksport Lebih Banyak, Import Dikurangkan.

 

Malaysia mempunyai kelebihan yang kukuh dalam mengeluarkan dan mengeksport barangan tertentu misalnya minyak sawit, getah, elektronik dan produk petroleum.

 

Dengan meningkatkan pengeluaran dan eksport komoditi ini, kita boleh membawa masuk lebih banyak aliran masuk asing yang akan membantu mengukuhkan Ringgit.

 

Antara Januari – Julai 2024, jumlah dagangan Malaysia berjumlah RM1.652 trilion, menandakan peningkatan 9.8% tahun ke tahun.

 

Jumlah eksport bagi tempoh tersebut berjumlah RM862.23 bilion (peningkatan 5.1%) manakala import berjumlah RM789.71 bilion (peningkatan 15.5%).

 

Lebihan dagangan merosot 46.9% dan berjumlah RM72.52 bilion.

 

Ini menunjukkan walaupun eksport negara meningkat, lebihan perdagangan kita mengalami kemerosotan yang ketara disebabkan oleh pertumbuhan import yang lebih pantas.

 

Kurangkan import bahan tidak perlu

Malaysia perlu mengurangkan pengimportan barangan yang tidak perlu atau boleh dikeluarkan dalam negara.

 

Ini akan mengurangkan tekanan ke atas Ringgit dan membantu imbangan perdagangan kita.

 

 

parafrasa
Import kopi luar negara juga tinggi sedangkan Malaysia sendiri ada mengeluarkan kopi sedap

 

 

Secara berasingan, Malaysia perlu memastikan kita mempunyai kusyen rizab monetari yang kukuh.

 

Dengan jangkaan pertumbuhan ekonomi 4 – 5% pada 2024, dan usaha kerajaan untuk mengurus inflasi dan memacu pembaharuan, kita berada dalam kedudukan yang baik untuk membina rizab ini.

 

Keselamatan makanan adalah satu lagi aspek penting kerana kita tidak boleh terlalu bergantung kepada import dari negara lain untuk menyara diri kita sendiri.

 

Import makanan terus naik dan naik

Pada 2023, nilai import makanan ke Malaysia adalah kira-kira RM78.79 bilion ringgit Malaysia, meningkat daripada RM75.62 bilion pada tahun sebelumnya. Nilai import makanan telah meningkat secara berterusan sejak 2012 walaupun mengalami penurunan pada 2018.

 

Pada waktu yang sama, eksport makanan mencecah RM44.6 bilion, ini mengakibatkan defisit perdagangan makanan sebanyak RM31 bilion.

 

Negara asal utama import makanan Malaysia pada 2022 dikuasai oleh China, menyumbang RM8.7 bilion atau 11.5% daripada import makanan, diikuti Argentina pada RM7.9 bilion dan Thailand RM7 bilion.

 

Kos import RM78.79 bilion tidak membimbangkan?

Bagi sebuah negara yang terletak di garisan khatulistiwa yang subur dengan keluasan tanah yang luas, tidak mengeluarkan satu bahan makanan dan bergantung sepenuhnya kepada import, bukanlah satu strategi yang bijak.

Ini memang benar. Tetapi adakah ini bermakna bahawa Malaysia sepatutnya, pada hujung skala yang lain, mengeluarkan semua yang digunakannya?

Adakah rang undang-undang import Malaysia mencerminkan pergantungan yang besar kepada barangan makanan penting untuk memenuhi semua keperluan penggunaannya?

Meningkatkan pengeluaran makanan tempatan seperti meluaskan pertanian padi, memperbanyakkan tanaman tebu dan penternakan akan mengurangkan keperluan kita terhadap makanan import.

 

Beras dan gula

Menurut statistik Jun 2024, beras diimport kebanyakannya dari Vietnam (RM306 juta), India (RM114 juta), Pakistan (RM101 juta), Thailand (RM37. 7 juta) dan Kemboja (RM12. 9 juta).

 

Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) dalam kenyataan pada Jun 2024 menyatakan kedudukan semasa stok beras negara sehingga 18 Jun lalu adalah sebanyak 1,128,165 tan metrik mencukupi bagi tempoh lima ke enam bulan keperluan negara.

 

Pada masa ini, kedudukan stok beras dagangan dalam negara di peringkat kilang, borong dan runcit adalah sebanyak 752,447 tan metrik, manakala 107,757 tan metrik dalam proses pemindahan kapal dan 67,961 tan metrik dalam bentuk padi beras tempatan.

 

 

parafrasa

 

 

Gula pula, eksport Gula Mentah Malaysia menyumbang sehingga MYR41.9 juta dan import berjumlah sehingga RM557 juta, mengakibatkan imbangan dagangan negatif sebanyak RM515 juta.

 

Antara Jun 2023 dan Jun 2024, import Gula Mentah Malaysia telah meningkat sebanyak RM41.2 juta (7.98%) daripada RM516 juta kepada RM557 juta.

 

Kos import kebanyakannya dari Brazil (RM501 juta), Thailand (RM32.5 juta), India (RM19.7 juta), Indonesia (RM2.48 juta) dan China (RM1.46 juta).

 

Teruskan inisiatif pacu ekonomi

Penganalisis ekonomi, Wan Mohd Farid Wan Zakaria berpendapat amat penting bagi kerajaan meneruskan inisiatifnya untuk memacu pertumbuhan ekonomi dan menarik pelaburan.

 

 

Wan Mohd Farid Wan Zakaria
                 Wan Mohd Farid Wan Zakaria

 

 

Pada suku pertama 2024, kerajaan meluluskan sejumlah RM83.7 bilion pelaburan iaitu peningkatan 13% berbanding jumlah pelaburan yang diluluskan dalam tempoh yang sama pada 2023 (RM74.1 bilion).

 

“Pelaburan ini bukan sahaja meningkatkan mata wang Malaysia, malah ia dijangka mewujudkan lebih 29,000 pekerjaan baharu yang merangsang ekonomi kita,” kata beliau yang merupakan Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan dan Perniagaan UiTM.

 

Menurut beliau lagi, dalam menghadapi kadar faedah AS yang tinggi dan ekonomi China yang perlahan, Malaysia memerlukan pelan praktikal untuk melindungi dan mengukuhkan Ringgit.

 

“Dengan memberi tumpuan kepada perkara yang terbaik dan mengeksport lebih banyak, mengurangkan import yang tidak perlu, membina rizab kewangan kita dan memastikan keselamatan makanan, kita boleh mewujudkan ekonomi yang lebih kukuh dan berdaya tahan.

 

“Dengan inisiatif kerajaan yang betul dan perkongsian antarabangsa yang kukuh, kita boleh mengharapkan masa depan yang lebih cerah untuk Ringgit dan untuk Malaysia,” kata Wan Mohd Farid. - DagangNews.com