Gaji naik 2019, keadaan pekerja tetap teruk, kata MTUC | DagangNews Skip to main content

Gaji naik 2019, keadaan pekerja tetap teruk, kata MTUC


Oleh JOHARDY IBRAHIM
editor@dagangnews.com


SHAH ALAM 18 Sept. - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mengulangi seruan supaya kerajaan merumuskan dasar yang berkesan bagi melindungi kehidupan pekerja dan memberi mereka upah hidup yang sewajarnya.

Setiausaha Agung MTUC, J. Solomon berkata, kerajaan mesti memperkenalkan Peraturan Pekerjaan Darurat yang akan melarang majikan memberhentikan pekerja sehingga ekonomi negara pulih dari kejatuhan COVID-19.

Menurutnya, ia akan membantu menjamin keselamatan pekerjaan bagi pekerja, sesuatu yang sangat mereka perlukan dalam masa-masa sukar ini.

"Kementerian Sumber Manusia juga harus mengadakan pertemuan bagi mendesak Majlis Penasihat Tenaga Kerja Nasional (NLAC) untuk mengatasi masalah serius pekerja, lebih-lebih lagi dengan peringatan oleh Ketua Perangkaan Negara mengenai situasi suram yang dihadapi pekerja,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Solomon mengulas laporan Ketua Perangkaan Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin bahawa rata-rata gaji dan upah bulanan pekerja di negara ini meningkat sebanyak 4.4% pada 2019 dan MTUC menekankan ia mesti dilihat dari perspektif yang lebih komprehensif kerana berkaitan dengan keadaan pekerja di negara ini.
 

aaa


Menurut Solomon, kenaikan purata gaji dan gaji sebanyak 4.4% seperti yang dinyatakan oleh Jabatan Perangkaan tidak boleh dilihat secara terpisah tetapi sebaliknya dinilai dengan data lain yang relevan yang dikeluarkan oleh Bank Negara dan badan-badan lain yang boleh dipercayai.

Katanya, kenaikan gaji dan upah sebanyak 4.4% mungkin terpuji bagi sesetengah orang, lebih-lebih lagi kerana kenyataan Mohd Uzir bahawa kenaikan itu mencerminkan pertumbuhan ekonomi 4.4% yang dicatatkan oleh Malaysia tahun lalu.

"Walau bagaimanapun, 4.4% hanya menunjukkan kenaikan purata RM137 dalam gaji bulanan dan upah untuk tahun 2019 berbanding tahun sebelumnya (dari RM3,087 pada tahun 2018 kepada RM3,224).

"MTUC menganggap kenaikan itu jauh di bawah paras yang diperlukan oleh rata-rata pekerja Malaysia dan keluarga mereka, terutama yang berada di kawasan bandar, untuk bertahan dari kenaikan kos sara hidup yang berterusan. Di samping itu, harga barang dan perkhidmatan telah meningkat ekoran kesan COVID-19.'' katanya.

Solomon berkata, fakta lain yang tidak boleh diabaikan dalam membongkar angka yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan semalam adalah jurang pendapatan yang semakin meluas di negara ini. - DagangNews.com