Mizuho Bank Malaysia buka Tetingkap Perbankan Islam | DagangNews Skip to main content

Mizuho Bank Malaysia buka Tetingkap Perbankan Islam

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Sept - Mizuho Bank Malaysia Bhd melancarkan Tetingkap Perbankan Islam (IBW) pada Jumaat, yang membolehkannya menyediakan produk kewangan Islam dalam matawang ringgit.

 

Operasi IBW adalah sejajar dengan usaha kerajaan Malaysia "untuk menjadikan Malaysia peneraju dalam kewangan Islam", kata Mizuho Bank Malaysia dalam satu kenyataan.

 

Ciri itu menambah rekod prestasi 11 tahun Mizuho Bank Malaysia dalam menyediakan perkhidmatan kewangan Islam di negara ini, yang bermula dengan pelancaran unit perniagaan mata wang antarabangsanya pada 2013 — dua tahun selepas unit Malaysia itu mula beroperasi secara rasmi.

 

Bank itu sejak itu telah membina portfolio aset mata wang asing yang besar, katanya.

 

 

mizuho

 

 

Mizuho Bank Malaysia buka Tetingkap Perbankan Islam, menurut penyata kewangan interimnya.

 

“Mizuho Bank Malaysia komited untuk berkhidmat kepada korporat tempatan bagi meluaskan pilihan pembiayaan dan menyokong korporat yang terlibat dalam ekosistem industri halal di Malaysia.

 

“Dengan pelancaran operasi IBW, Mizuho Bank Malaysia berharap dapat memberikan sokongan yang lebih baik dan lebih berkesan ke arah pembangunan ekonomi dan sosial negara,” kata kenyataan itu.

 

Mizuho Bank Malaysia juga menyediakan perkhidmatan kewangan dalam kewangan korporat, kewangan perdagangan, forex & derivatif, pengurusan tunai, dan nasihat kepada pelanggan multinasional dan korporat. - DagangNews.com