Gamuda Land jalin kerjasama dengan tiga universiti tempatan pulih biodiversiti Paya Indah Discovery Wetlands | DagangNews Skip to main content

Gamuda Land jalin kerjasama dengan tiga universiti tempatan pulih biodiversiti Paya Indah Discovery Wetlands

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Julai - Gamuda Land memeterai memorandum persefahaman (MoU) antara Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam usaha untuk meningkatkan kualiti air keseluruhan di Paya Indah Discovery Wetlands (PIDW). 

 

Memorandum kerjasama juga akan ditandatangani dengan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) untuk meningkatkan kecekapan pengurusan sisa di tiga teras perbandaran Gamuda Land.

 

Pengarah Eksekutif Gamuda Land, Khariza Abd Khalid berkata, mereka mahu komited di kawasan yang mana boleh memberi impak terbesar apabila melibatkan tindakan iklim. 

 

"Sebagai pembuat bandar, perancangan dan reka bentuk yang baik adalah tempat kita boleh membuat perubahan untuk komuniti dan bekerja bersama alam dan bukan menentangnya. 

 

"Untuk berbuat demikian, kita tidak boleh melakukannya sendirian, dan kita gembira mempunyai institusi yang berfikiran sama berkongsi agenda hijau untuk bekerjasama dengan kami," katanya dalam satu kenyataan.

 

Mengambil langkah bersama UM dan UKM untuk meningkatkan kualiti air di PIDW akan membantu dalam penambahbaikan kesihatan keseluruhan tanah lembap. 

 

Dengan kualiti air yang lebih baik, pokok-pokok di kawasan itu akan tumbuh subur untuk menyediakan lebih banyak sumber makanan kepada haiwan. Ikan juga akan membiak lebih banyak, yang bermaksud lebih banyak makanan untuk air dan burung yang berhijrah.

 

 

gamuda

 

 

“Sementara itu, Arboretum Wetlands juga menekankan peranan yang telah diambil Gamuda Land menjaga tanah lembap untuk memulihara biodiversiti tapak semula jadi,” tambah Khariza.

 

Inisiatif ini adalah selaras dengan Pelan Hijau Gamuda (GGP), rangka kerja komprehensif yang carta sasaran ketara yang dipacu pada dimensi alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG). 

 

 

Matlamatnya ialah untuk mengurangkan intensiti pelepasan gas rumah hijau korporat langsung dan tidak langsung sebanyak 30% pada tahun 2025 dan 45% pada tahun 2030.

 

Satu lagi aspek penting dalam agenda Taman Gamuda adalah untuk menyokong pengurusan sisa dan bahan yang lebih baik.

 

“Hasil kajian ini akan memberikan garis panduan yang jelas untuk pasukan penyelenggaraan kami untuk mengurus dengan lebih baik pengurusan sisa keseluruhan di perbandaran kami," kata Khariza. - DagangNews.com