Gas Malaysia bakal bina dua loji biometana menjelang 1H24, peruntuk capex sehingga RM20 juta setiap satu | DagangNews Skip to main content

Gas Malaysia bakal bina dua loji biometana menjelang 1H24, peruntuk capex sehingga RM20 juta setiap satu

KUALA LUMPUR 7 Nov - Gas Malaysia Bhd merancang untuk membina dua lagi projek biometana menjelang separuh pertama 2024 (1H24) untuk dimasuk ke dalam sistem pengagihan gas asli (NGDS), sebagai sebahagian daripada usahanya ke dalam biogas boleh diperbaharui dan sektor tenaga lestari.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Gas Malaysia, Ahmad Hashimi Abdul Manap berkata kira-kira RM15 juta hingga RM20 juta perbelanjaan modal (capex) akan diperuntukkan bagi pembinaan setiap loji biometana.

 

“Kami percaya kami adalah perintis dalam (biometana) ini dan kami ingin mempromosikannya lebih jauh. Akan ada penglibatan berterusan dengan kerajaan dan badan kawal selia untuk memastikan kami mendapat sokongan yang mencukupi daripada kerajaan dan mungkin ada insentif pada masa hadapan,” katanya kepada pemberita di pelancaran pelan kelestarian perniagaan Gas Malaysia, lapor The Edge.

 

Ahmad Hashimi juga menyatakan bahawa Gas Malaysia memperuntukkan antara RM1.2 bilion dan RM1.4 bilion dalam belanjawan untuk membina saluran paip gas asli sepanjang 700 kilometer (km) hingga 800km di bawah rangkaian NGDS dalam tempoh lima tahun akan datang.

 

Beliau berkata sepanjang 30 tahun penubuhan syarikat itu, Gas Malaysia telah membina lebih 2,800km saluran paip gas asli di bawah rangkaian NGDS, yang berpusat di sekitar Semenanjung Malaysia, berkhidmat kepada lebih 24,000 pelanggan industri, komersial dan kediaman.

 

Terdahulu, Gas Malaysia melancarkan pelan kelestarian perniagaannya, berteraskan empat tunggak yang termasuk memajukan kelestarian alam sekitar, mengukuhkan penyampaian perniagaan, memupuk organisasi yang mengutamakan rakyat, serta meningkatkan tadbir urus dan ketelusan.

 

 

Ahmad Hashimi Abdul Manap
Ahmad Hashimi Abdul Manap

 

 

Pelan kelestarian itu sejajar dengan pelan perniagaan strategik 10 tahun Gas Malaysia, yang dikenali sebagai GM32, mengukuhkan komitmennya ke arah menyokong agenda peralihan tenaga negara.

 

“Kami mengiktiraf peranan kami dalam membantu negara mencapai matlamat peralihan tenaga. Semasa kami menavigasi landskap tenaga dinamik, Gas Malaysia memainkan peranan yang lebih penting dalam mempromosikan penyelesaian tenaga yang lebih bersih dan cekap. Matlamat kami adalah untuk menjadi sebahagian besar daripada penyelesaian dalam menyokong usaha kerajaan menangani perubahan iklim," kata Pengerusi Gas Malaysia, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dalam ucapan perasmiannya.

 

Sebagai sebahagian daripada rancangan itu, Gas Malaysia sedang menilai pemasangan panel solar atas bumbung di semua premis pejabatnya di seluruh Semenanjung Malaysia.

 

Selain itu, syarikat itu juga merancang untuk memindahkan keseluruhan pengangkutannya kira-kira 120 hingga 130 kenderaan petrol dan diesel kepada kenderaan elektrik (EV) menjelang 2032.  - DagangNews.com