Gazoo Racing Young Talent Development asah bakat 6 pelumba muda | DagangNews Skip to main content

Gazoo Racing Young Talent Development asah bakat 6 pelumba muda

Gazoo Racing Young Talent Development

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 23 Sept. - UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. memperkenalkan program Gazoo Racing Young Talent Development bagi mencungkil dan memupuk bakat pelumba muda di negara ini.

Ketua Pegawai Motorsport Gazoo Racing Malaysia, Akio Takeyama berkata, program tersebut adalah untuk melatih enam pelumba muda sebelum diberi peluang bersaing dalam Toyota Vios Challenge Musim 4.

"Salah satu pencapaian utama Toyota Vios Challenge adalah kemampuannya yang tidak hanya menarik pelumba muda, tetapi memberi mereka peluang untuk bersaing bersama pelumba yang lebih berpengalaman.

"Dalam tiga musim Toyota Vios Challenge, kami melihat banyak pemandu muda terlibat. Ini adalah peluang kepada pemandu muda dan pendatang baharu untuk beraksi dengan adil dan seimbang dalam perlumbaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Peserta yang terlibat bagi perlumbaan sim, Mika Hakimi, 17 dan Naquib Azlan, 20.

Manakala karters pula adalah Amer Harris, 17, Jwan Hii, 18, Putera Adam, 14 dan Troy Eimann,16.

Gazoo Racing Young Talent Development

Kesemua mereka adalah peserta muda yang beralih daripada sukan karting dan perlumbaan sim kepada perlumbaan kereta salon.

Tambah Takeyama lagi, Toyota Vios Challenge akan terus dilangsungkan dengan pemanduan yang lebih kompetitif bersama Gazoo Racing dalam memperluas penglibatannya dalam sukan permotoran Malaysia.

Perkara tersebut adalah termasuk penyediaan platform untuk pemandu muda yang beralih ke tahap perlumbaan motor yang lebih tinggi.

Toyota Vios Challenge turut mengekalkan format perlumbaan yang akan menyaksikan semua pesaing dalam kelas Super Sporting, Sporting, Promotional dan Rookie bertanding dalam perlumbaan sedan Toyota Vios.

"Pelumba dalam program ini akan menjalani latihan intensif di dalam dan luar landasan di bawah bimbingan tenaga pengajar di Gazoo Racing School bermula bulan ini.

"Pelumba juga perlu memenuhi syarat untuk memiliki lesen pertandingan kebangsaan (perlumbaan litar) oleh Persatuan Motorsport Malaysia (MAM). - DagangNews.com