Genting kendalikan kemudahan LNG terapung pertama di Indonesia; anugerahkan EPCC AS$1 bilion kepada Wison China | DagangNews Skip to main content

Genting kendalikan kemudahan LNG terapung pertama di Indonesia; anugerahkan EPCC AS$1 bilion kepada Wison China

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 21 Jun - Genting Bhd menganugerahkan kontrak AS$1 bilion kepada Wison New Energies Co Ltd untuk pembinaan kemudahan gas asli cecair (FLNG) terapung yang akan digunakan di Teluk Bintuni, Papua Barat, Indonesia.

 

Kemudahan LNG itu dijangka mempunyai kapasiti tahunan sehingga 1.2 juta tan. Tempoh kontrak dianggarkan selama 27 bulan, kata Genting dalam satu kenyataan.

 

Pengeluaran pertama LNG dijangka pada suku ketiga 2026, yang juga akan menjadi kemudahan FLNG pertama di Indonesia dan kemudahan FLNG ke-9 di dunia, kata Genting.

 

Gas suapan untuk kemudahan itu akan dibekalkan daripada struktur Asap, Merah dan Kido dalam kawasan konsesi Genting di Blok Kasuri di Papua Barat, katanya.

 

Unit tidak langsung milik 95% kumpulan Genting, Oil Kasuri Pte Ltd mempunyai kontrak perkongsian pengeluaran dengan BP MIGAS, pengawal selia minyak dan gas Indonesia. BP MIGAS telah digantikan oleh SKK MIGAS. Kontrak itu ditandatangani pada Mei 2008.

 

Kerajaan Indonesia meluluskan Pelan Pembangunan Fasa Pertama yang Disemak Semula untuk struktur Asap, Merah dan Kido pada 9 Feb 2023, yang membenarkan pembekalan 230 juta kaki padu standard sehari (mmscfd) gas asli kepada kemudahan FLNG untuk 18 tahun, serta satu lagi bekalan 101 mmscfd gas asli kepada loji Ammonia dan Urea yang akan dibina di Papua Barat, Indonesia selama 17 tahun.

 

 

genting

 

 

Pemberian kontrak kepada Wison telah dimeterai antara unit tidak langsung milik penuh Genting iaitu Genting Oil & Gas Sdn Bhd dan anak syarikat tidak langsung milik 95% PT Layar Nusantara Gas melalui kontrak kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) dengan Wison.

 

“Wison akan membina kemudahan LNG terapung di limbungan kapal mereka yang terletak di Nantong dan ZhouShan di China. Selepas lulus ujian prestasi limbungan, kemudahan LNG terapung itu akan ditunda ke destinasi terakhirnya yang terletak di Teluk Bintuni, Papua Barat, Indonesia, di mana ujian pentauliahan terakhir akan dijalankan,” katanya.

 

Bagi memastikan projek itu disiapkan mengikut jadual, PT Layar Nusantara pada 8 Sept 2023, menandatangani perjanjian notis untuk meneruskan (LNTP) terhad untuk pembelian barangan plumbum panjang bernilai AS$43.04 juta (RM202.73 juta), kata Genting.

 

“Perjanjian LNTP telah dilanjutkan lagi untuk meliputi kemajuan kerja kejuruteraan sehingga tarikh menandatangani kontrak EPCC ini termasuk pemotongan keluli badan kapal pada 7 Jun 2024 bagi membolehkan penurunan pertama LNG dicapai mengikut jadual dalam suku ketiga 2026."

 

Setakat ini, PT Layar Nusantara komited kepada sejumlah AS$188 juta (RM885.54 juta) untuk perjanjian LNTP, yang menjadikan jumlah pelaburan untuk projek LNG itu melebihi AS$1 bilion (RM4.71 bilion) termasuk yang terbaru. kontrak kepada Wison.

 

Genting berkata bahawa projek itu akan dibiayai oleh dana yang dijana secara dalaman dan pembiayaan projek. Syarikat itu juga dalam peringkat lanjutan untuk mendapatkan pembiayaan projek daripada sekumpulan pemberi pinjaman China dan antarabangsa, tambahnya.

 

Dagangan saham Genting telah digantung dari 4.20 petang Khamis sementara menunggu pengumuman. Dagangannya akan disambung semula pada pukul 9 pagi pada hari ini (21 Jun), menurut maklumannya di Bursa Malaysia.

 

Genting kali terakhir didagangkan pada RM4.69, turun satu sen atau 0.21%, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM18.18 bilion. - DagangNews.com