GHL, Alipay+ bekerjasama bagi meluaskan penggunaan e-dompet untuk pelancong di Malaysia | DagangNews Skip to main content

GHL, Alipay+ bekerjasama bagi meluaskan penggunaan e-dompet untuk pelancong di Malaysia

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Nov - GHL Systems Berhad bekerjasama penyedia penyelesaian pemasaran dan pembayaran digital, Alipay+ bagi membolehkan pelancong asing yang melawat Malaysia membayar menggunakan e-dompet mudah alih domestik di lebih 40,000 peruncit.

 

GHL berkata, Alipay+ direka bagi membolehkan perniagaan kecil dan sederhana, menerima pelbagai kaedah pembayaran mudah alih dari pelbagai negara dan memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pengguna global melalui penyesuaian teknikal yang mudah.

 

Ketua Pegawai Eksekutif GHL Malaysia, Kevin Lee berkata, kerjasama terbaharu dengan Alipay+ akan mengukuhkan lagi matlamat bersama untuk meningkatkan pengalaman pelanggan dengan menyediakan kemudahan serta membantu peniaga, terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS), meningkatkan peluang perniagaan apabila sempadan Malaysia dibuka.

 

"Kami berharap dapat bekerjasama rapat dengan Alipay+ untuk terus mengembangkan dan menawarkan kaedah pembayaran paling komprehensif kepada semua peniaga di seluruh rantau ini," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Pemasaran dan Digital Loob Holding Sdn. Bhd. Ng Yau Chuan berkata, Tealive adalah antara pengguna terawal pembayaran e-dompet yang mudah sebelum bermulanya pandemik.

 

“Integrasi dengan Alipay+ ialah satu lagi usaha utama untuk Tealive untuk ‘mencapai kejayaan’ dan memberikan kemudahan yang lebih besar kepada pelanggan kami,” katanya.

 

Mengulas mengenai perkongsian itu, Pengurus Besar Ant Group bagi Asia Selatan dan Asia Tenggara, Cherry Huang berkata, pandemik itu mempercepatkan penerimaan dan keutamaan terhadap pembayaran digital dalam kalangan pengguna, lebih-lebih lagi dalam membangunkan negara Asia Tenggara yang dominan dengan transaksi tunai.

 

“Melalui kerjasama dengan rakan kongsi tempatan seperti GHL, kami komited untuk membantu peniaga tempatan mendigitalkan lagi fungsi pembayaran mereka dan untuk mencapai kecekapan operasi yang lebih baik dan penglibatan pelanggan dengan penyelesaian digital seperti Alipay+, pada masa yang sama, mewujudkan pengalaman pembayaran yang lebih lancar untuk pengguna mudah alih yang baru muncul,” katanya.

 

Antara peniaga yang terlibat termasuk Billion, Econsave, Eraman, Family Mart, Lotus's, Mr D.I.Y, MyNews, Village Grocer, Orange Convenient Store, Tealive dan TF Value. - DagangNews.com