Harga emas cecah RM11,464 atau AS$2,400 seauns akibat Perang Iran-Israel | DagangNews Skip to main content

Harga emas cecah RM11,464 atau AS$2,400 seauns akibat Perang Iran-Israel

KUALA LUMPUR 15 April – Emas menghampiri rekod selepas serangan Iran yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel pada hujung minggu mendorong permintaan tinggi untuk logam paling berharga di dunia.

 

Sejongkong emas meningkat sebanyak 1.2% apabila konflik di Timur Tengah memasuki fasa baharu yang berbahaya, menurut laporan Bloomberg.

 

Republik Islam itu menembak lebih daripada 300 dron dan peluru berpandu ke atas Israel, walaupun kebanyakannya telah dipintas dan tiada kematian dilaporkan.

 

Logam berharga itu mencecah AS$2,400 (RM11,464) seauns pada hari Jumaat, tetapi menutup sesi lebih rendah kerana penunjuk teknikal menunjukkan ralinya telah berjalan terlalu panas dan kedudukan penjualan pelabur.

 

 

 

 

Perkembangan terbaharu di Timur Tengah memaksa ramai mencari tempat yang selamat, ekoran kebimbangan terhadap potensi tindakan balas Israel yang berkemungkinan menyokong harga emas dalam tempoh terdekat.

 

Ketegangan yang semakin memuncak di Timur Tengah adalah “punca untuk membeli emas,” kata Chris Weston, ketua penyelidikan di Pepperstone Group Ltd. “Terdapat premium geopolitik bersaiz besar yang dimasukkan di dalam pergerakan harga emas, laluan jangka pertengahan berkemungkinan lebih tinggi”.

 

 

iktisad

 

 

Emas telah melonjak hampir 20% sejak pertengahan Februari dalam rali yang mengejutkan ramai pelabur.

 

Pasaran swap mencadangkan bahawa pelabur telah menurunkan jangkaan mereka untuk skop dan kadar pemotongan Rizab Persekutuan kepada kadar faedah tahun ini. Itu biasanya akan menjadi masalah untuk jongkong, kerana ia tidak membayar faedah.

 

Namun begitu, logam itu telah mendapat sokongan daripada faktor lain termasuk pembelian teguh oleh bank pusat dan peningkatan permintaan daripada pengguna China. Risiko geopolitik yang meningkat di Timur Tengah dan Ukraine telah meningkatkan daya tarikan logam itu.

 

Sebilangan bank Wall Street juga baru-baru ini menaikkan ramalan harga emas mereka, dengan Goldman Sachs Group Inc. pada hari Isnin menaikkan unjuran akhir tahunnya kepada AS$2,700 (RM12,897) seauns.

 

Pemotongan kadar faedah yang disebabkan tahun ini daripada Fed akan menambah momentum kenaikan harga emas, kata bank itu.

 

 

iktisad

 

 

Emas spot naik 0.6% kepada AS$2,357.79 seaun setakat 11:14 pagi di Singapura, selepas meningkat 0.6% minggu lepas.

 

Indeks Spot Dolar Bloomberg mendatar, berikutan kenaikan 1.3% minggu lepas, paling tinggi sejak September 2022. Logam perak juga meningkat, manakala platinum dan paladium jatuh. - DagangNews.com