Harga minyak sawit dijangka stabil pada RM3,900 satu tan pada Jun | DagangNews Skip to main content

Harga minyak sawit dijangka stabil pada RM3,900 satu tan pada Jun

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Jun - Harga minyak sawit diunjur mendapat sokongan pada RM3,900 setan pada Jun ekoran gabungan bekalan dari Malaysia dan Indonesia dijangka terhad pada akhir 2024, ditambah dengan peningkatan eksport minyak sawit.

 

Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) berkata, walaupun harga mungkin melihat aliran menaik, sebarang kenaikan berkemungkinan dihadkan kepada RM4,150.

 

Siling ini disebabkan oleh unjuran lebihan pengeluaran benih minyak oleh Jabatan Pertanian AS (USDA) untuk 2024 dan 2025.

 

“Harga minyak sawit bersedia untuk melihat pergerakan menaik selanjutnya pada bulan Jun kerana pertumbuhan pengeluaran di Malaysia dijangka perlahan pada separuh kedua 2024, manakala eksport semakin meningkat,” kata MPOC.

 

 

mpoc

 

 

Dari Januari hingga Mei 2024, Malaysia telah menunjukkan prestasi memberangsangkan dalam pengeluaran dan eksport minyak sawit, dengan pengeluaran meningkat sebanyak 9% (626,000 tan) dan eksport meningkat sebanyak 7% (393,000 tan metrik), menurut MPOC.

 

Walaupun peningkatan kukuh 13% dalam pengeluaran, stok minyak sawit negara hanya mengalami peningkatan kecil sebanyak 0.5%, mencecah 1.75 juta tan. Pertumbuhan inventori yang terhad ini disebabkan oleh permintaan yang melebihi bekalan.

 

“Pertumbuhan inventori yang terhad ini disebabkan oleh permintaan yang melebihi bekalan. Pengeluaran minyak sawit Malaysia meningkat sebanyak 203,000 tan pada Mei, manakala gabungan eksport dan penggunaan domestik meningkat sebanyak 212,000 tan,” tambah MPOC.

 

Sebaliknya, Indonesia menyaksikan penurunan dalam pengeluaran minyak sawit mentah sebanyak 647,000 tan (5.0%) dari Januari hingga Mac 2024, berdasarkan data Persatuan Minyak Sawit Indonesia (GAPKI).

 

“Oleh itu, gabungan pengeluaran minyak sawit di Malaysia dan Indonesia dianggarkan menurun sebanyak setengah juta tan pada suku pertama 2024 (1Q24),” kata MPOC.

 

Walaupun pertumbuhan pengeluaran Malaysia yang positif, gabungan pertumbuhan inventori minyak sawit bagi kedua-dua negara dijangka kekal kecil.

 

Di pasaran Eropah, harga minyak biji sesawi, bunga matahari dan kacang soya masing-masing meningkat sebanyak 6%, 8% dan 7%, manakala minyak sawit menurun sebanyak 4%. Peralihan ini meningkatkan premium minyak lembut berbanding minyak sawit daripada AS$40 kepada AS$115, mengukuhkan eksport minyak sawit Malaysia.

 

“Melihat ke hadapan, anggaran awal USDA meramalkan peningkatan 4% dalam pengeluaran biji minyak global untuk tahun pemasaran 2024/25, membawa kepada unjuran peningkatan 6% dalam stok biji minyak global, yang tertinggi dalam satu dekad. Ini menunjukkan bekalan biji minyak yang mencukupi dijangkakan untuk tahun yang akan datang.” - DagangNews.com