Harga rumah di Greater KL dijangka naik menjelang akhir tahun ini - JLL Malaysia | DagangNews Skip to main content

Harga rumah di Greater KL dijangka naik menjelang akhir tahun ini - JLL Malaysia

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Pasaran kediaman Greater Kuala Lumpur mengalami aliran menaik pada 2Q2024, mencatatkan purata harga urus niaga yang lebih tinggi berbanding tahun pra-pandemik pada 2019.

 

Trend itu dijangka berterusan sehingga akhir tahun, menurut pengarah urusan JLL Malaysia Jamie Tan.

 

Bercakap pada pelancaran Pemantau Pasaran Hartanah JLL Malaysia 2Q2024 Greater Kuala Lumpur (KL) hari ini, Tan berkata trend kenaikan harga bagi kedua-dua pasaran primer dan sekunder adalah disebabkan oleh inflasi, serta kenaikan kos pembinaan dan harga bahan binaan. 

 

Bagi pangsapuri dan kondominium, harga tertinggi sekaki persegi (psf) dicatatkan di Batu pada RM499.93 psf pada 1Q2024, berbanding RM483.27 pada 2019. Purata harga keseluruhan psf untuk semua daerah ialah RM397.40 psf pada 1Q2024 , berbanding RM380.18 psf pada 2019.

 

Bagi rumah teres dua tingkat, harga psf tertinggi dicatatkan di KL dan Batu, di mana KL merekodkan RM622.87 psf pada 1Q2024, berbanding RM578.51 pada 2019, manakala Batu mencatatkan RM521.54 psf pada 1Q2024, berbanding RM493.93 psf pada 2019.

 

Harga keseluruhan psf untuk semua daerah ialah RM473.42 psf pada 1Q2024, berbanding RM381.97 psf pada 2023.

 

Greater KL merujuk kepada kawasan yang terbentang dari Kampung Datuk Keramat di timur, Subang Jaya di selatan, Shah Alam di barat dan Sungai Buloh di utara, manakala data JLL Malaysia meliputi stok lama dan baharu pasaran utama.

 

JLL memisahkan harga transaksi mengikut daerah iaitu Petaling, Batu, Damansara, Klang, Bandar Shah Alam, Ampang, Kuala Lumpur, Setapak, Subang Jaya and Cheras.

 

 

parafrasa
(Dari kiri) Ketua pasukan bahagian logistik dan perindustrian JLL Malaysia Derek Yap; ketua penyelidikan dan perundingan JLL Malaysia Yulia Nikulicheva; pengarah urusan JLL Malaysia Jamie Tan; penasihat pajakan pejabat JLL Malaysia Quiny Lee dan ketua pegawai pertumbuhan JLL Malaysia Christophe Vicic pada majlis pelancaran Pemantauan Pasaran Hartanah Greater Kuala Lumpur JLL Malaysia 2Q2024 pada 7 Ogos 2024. (Foto oleh Shahrin Yahya/The Edge)

 

 

Sementara itu, ketua pegawai pertumbuhan JLL Malaysia Christophe Vicic berkata trend pusat data Malaysia juga telah menyaksikan ledakan pada 2Q2024, berikutan beberapa perjanjian pengambilalihan tanah yang dibuat oleh pelabur tempatan dan global. Vicic menambah bahawa Johor dan Greater KL telah menyaksikan peningkatan berterusan dalam pelaburan pusat data pada 1H2024.

 

“Di Johor, kita mempunyai kepekatan tertinggi pusat data. Kita kini mempunyai projek yang telah dibina dan memasuki pasaran menjelang akhir tahun depan. Projek-projek ini mempunyai jumlah gabungan kira-kira 900MW (Megawatt)(kapasiti), yang terdiri daripada pengendali global. Dianggarkan 95% daripada kapasiti ini sudah mempunyai penyewa sedia,” katanya.

 

Vicic berkata, Johor telah melakukannya dengan sangat baik, kerana ia telah mula memikirkan tentang membangun dan menempatkan pusat data dalam jangka masa panjang.

 

“Beberapa pusat data yang sedang dibina sekarang menggunakan teknologi terkini, contohnya, beralih daripada menggunakan penyejukan udara kepada penyejukan cecair, kerana ia lebih cekap.

 

"Selain itu, seperti bangunan pejabat, terdapat pelbagai jenis ciri mampan seperti mempunyai sistem penuaian air hujan untuk menggunakan semula air, mengurangkan pemindahan haba untuk penyejukan dan menggunakan sistem pengurusan kuasa. Beberapa pusat data yang lebih baharu juga menggunakan sesuatu yang dipanggil penyejukan adiabatik.”

 

Walaupun pelabur pusat data masih mencari tanah di Johor, Vicic berkata terdapat juga minat di Lembah Klang.

 

“Pelabur-pelabur ini [di Lembah Klang] adalah apa yang kita panggil `big boys', di mana mereka bukan sahaja membina pusat data tetapi ekosistem.

 

"Berita terkini telah melaporkan bahawa syarikat ini sedang mencari untuk membina kampus seperti bandar Google atau bandar Amazon, dengan pusat data, makmal, pusat latihan, pusat penyelidikan dan pembangunan, dan banyak lagi. Pelaburan ini, dalam jangka panjang, akan diterjemahkan kepada pembangunan Malaysia dari segi ekonomi dan peluang pekerjaan."

 

Bagi kawasan utara negara, Vicic berkata masih awal untuk meramalkan prestasi mereka dalam menarik pelabur pusat data.

 

“Terdapat persoalan seperti ketersediaan tanah dan keperluan oleh pelanggan. Kelajuan penghantaran, kependaman, ketersediaan tanah dan kuasa adalah semua arah aliran yang mendorong penghujung teknologi, di mana anda ingin lebih dekat dengan pelanggan anda. Itulah sebabnya mengapa Malaysia begitu berjaya, selain mempunyai kumpulan bakat yang baik, insentif kerajaan yang lebih kukuh dan peningkatan inisiatif untuk menuju ke arah tenaga hijau.”

 

Bagi subsektor pejabat, penasihat pajakan pejabat JLL Malaysia Quiny Lee berkata keseluruhan aliran pasaran di KL mengalami permintaan yang positif.

 

“Terdapat peningkatan ketara dalam penyerapan bersih suku ini, menunjukkan minat yang semakin meningkat dalam memajak ruang pejabat. Ia mencerminkan peningkatan kesedaran ESG (persekitaran, sosial dan tadbir urus) dan peluang dalam keyakinan dalam ekonomi tempatan, dan mempamerkan persekitaran perniagaan yang berkembang maju.

 

"Permintaan pasaran yang positif di Bandaraya Kuala Lumpur, pinggiran Kuala Lumpur mencerminkan pertumbuhan ekonomi tempatan yang stabil, dan meningkatkan keyakinan perniagaan.”

 

Lee berkata, kadar sewa di bandar raya KL telah mengalami peningkatan paling ketara pada suku semasa, diikuti oleh kawasan terpencar dan pinggir KL. Purata pertumbuhan sewa di ketiga-tiga kawasan mencatatkan peningkatan 8.8% tahun ke tahun daripada 2Q2023 kepada 2Q2024.

 

“Kenaikan kadar sewa disebabkan permintaan pasaran yang kukuh untuk ruang pejabat yang berkualiti tinggi dan mampan. Tuan tanah mengiktiraf nilai bangunan yang diperakui hijau dan bersedia untuk menaikkan kadar sewa untuk sejajar dengan keutamaan yang semakin meningkat untuk kualiti dan kemampanan,” tambahnya.

 

Bagi subsektor perindustrian, ketua pasukan bahagian logistik dan perindustrian JLL Malaysia Derek Yap berkata pasaran menyaksikan kelembapan dalam permintaan pada 2Q2024.

 

“Ini disebabkan peningkatan dalam kos operasi dan strategi pengembangan yang berhati-hati. Walaupun begitu, masih terdapat permintaan untuk ruang gudang yang berkualiti tinggi dan mampan. Strategi China Plus One yang berterusan juga telah menggalakkan syarikat antarabangsa mengembangkan operasi mereka di Malaysia.”

 

Beliau menambah, prospek bagi sektor perindustrian kekal positif, dengan permintaan kukuh dijangka daripada syarikat elektronik dan elektrik, automotif serta minyak dan gas. - DagangNews.com