Harn Len beli unit perladangan Jakel pada harga RM54.7 juta secara tunai dengan tambahan saham | DagangNews Skip to main content

Harn Len beli unit perladangan Jakel pada harga RM54.7 juta secara tunai dengan tambahan saham

KUALA LUMPUR 12 Jan - Penanam kelapa sawit dan pemaju hartanah yang berpangkalan di Johor, Harn Len Corporation Berhad, membeli sebuah syarikat perladangan yang memiliki 1640 hektar tanah ladang di Rompin, Pahang, daripada gergasi tekstil Jakel Group dengan harga RM54.7 juta dalam urus niaga tunai tambah saham.

 

Jakel Group menyuntik aset dengan tanah pertanian seluas 1618.74 hektar ke dalam Harn Len dan akan muncul sebagai salah satu pemegang saham utama kumpulan itu.

 

Menerusi perjanjian itu, Harn Len akan memperoleh 100% pegangan dalam Almal Resources Sdn. Bhd. dengan menerbitkan 31.27 juta saham baharu pada 70 sen setiap satu untuk membiayai 40% daripada harga pemerolehan, bersamaan RM21.9 juta, manakala baki RM32.8 juta akan dibiayai secara tunai.

 

Ketua Pegawai Operasi Harn Len, Kelvin Low Yew Yern berkata, pengambilalihan itu akan dibiayai oleh gabungan dana yang dijana secara dalaman dan pinjaman bank.

 

“Datuk Nizam sangat baik, sebagai pemegang saham syarikat, beliau menangguhkan kira-kira RM20 juta ke satu tarikh kemudian, yang akan membantu meringankan keperluan aliran tunai bagi pengambilalihan ini.

 

“Ia mencabar dalam sektor minyak sawit, jadi kami sedang melihat tanaman lain dan usaha niaga dalam keselamatan makanan, dan Datuk Nizam juga mempunyai usaha lain dalam keselamatan makanan yang beliau telah kendalikan, seperti akuakultur, jadi akan ada kerjasama dan penerokaan lain,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Setelah selesai pengambilalihan itu, Ketua Pegawai Operasi Jakel Holdings Sdn. Bhd., Datuk Mohamed Nizam Mohamed akan muncul sebagai pemegang saham besar dalam Harn Len dengan pegangan 5.5%.

 

Ini berlaku kurang daripada dua minggu selepas Jakel menyuntik RM67.1 juta melalui penempatan persendirian ke dalam firma tersenarai awam lain, Cypark Resources Berhad, untuk menjadi pemegang saham tunggal terbesar kedua dengan pegangan 27.33%.

 

Pengambilalihan itu memberi peluang kepada Harn Len untuk mempelbagaikan perniagaan perladangannya daripada kelapa sawit kepada tanaman lain.

 

Kelvin berkata, berkata, tanah itu kini ditanam dengan 214.48 hektar tanaman nanas dan 121.40 hektar ladang kelapa sawit.

 

“Kami menyasarkan untuk memiliki 1,214 hektar kelapa sawit di atas tanah ini, kerana kami mendapat kelulusan pembangunan daripada kerajaan negeri, dan 404.68 hektar nanas. Tanaman nenas sudah matang dan sedia untuk menyumbang secara positif.

 

"Tanaman nanas mempunyai kitaran hayat yang lebih pendek, dan ia sudah pun ditanam, jadi ia akan menyumbang di samping keuntungan semasa Harn Len, ia pasti akan menjadi positif (untuk kumpulan)," katanya. - DagangNews.com