HDC, SOLV Malaysia jalin kerjasama tawar akses dana bernilai RM2.67 bilion industri halal kepada PKS | DagangNews Skip to main content

HDC, SOLV Malaysia jalin kerjasama tawar akses dana bernilai RM2.67 bilion industri halal kepada PKS

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Dis -  Halal Development Corporation Bhd (HDC) mengumumkan kerjasama strategik dengan SOLV Malaysia untuk memudahkan saluran berpotensi kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk mengakses dana melalui Platform Bersepadu Halal (HIP). 

 

Kerjasama itu dibuat susulan ikrar dana bernilai RM2.67 bilion industri halal daripada lima bank terkemuka semasa Persidangan Perniagaan Halal Sedunia 2023 (WHBC) di London, United Kingdom, baru-baru ini.

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif HDC, Hairol Ariffein Sahari, kerjasama dengan SOLV Malaysia adalah bukti komitmen untuk menyediakan sokongan ketara bagi perniagaan yang ingin mengakses pembiayaan halal yang disediakan bank.

 

"Di HDC, kami mengiktiraf peranan penting yang dimainkan oleh PKS dalam pembangunan ekonomi halal. Kami sedang mencari cara praktikal dalam menyediakan kemudahan akses kepada kemudahan pembiayaan yang disediakan oleh institusi kewangan," katannya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif SOLV Malaysia, Wendy Ang pula berkata, misi SOLV adalah sejajar dengan visi memperkasakan perniagaan melalui teknologi dan inovasi. 

 

"Kerjasama ini adalah bukti komitmen kami untuk merevolusikan landskap PKS, memberikan mereka alat yang mereka perlukan untuk berjaya dalam pasaran dinamik hari ini," katanya.

 

Selain itu, kerjasama itu juga bertujuan untuk meluaskan dan memudahkan akses kepada pembiayaan, memudahkan pertumbuhan perniagaan dalam ekonomi halal yang sedang berkembang pesat.

 

SOLV yang diinkubasi SC Ventures, muncul sebagai pemain utama dalam menangani keperluan pembangunan komuniti PKS, khususnya dalam bidang penyelesaian e-dagang dan kewangan. 

 

Dengan memanfaatkan teknologi baharu dan pendekatan inovatif, SOLV berdedikasi untuk mewujudkan ekosistem yang bukan sahaja menyokong perniagaan tetapi juga memacu kecekapan dan pertumbuhan.

 

Asas kerjasama itu ialah program pembiayaan rantaian bekalan perniagaan ke perniagaan yang direka untuk mempercepatkan pertumbuhan PKS. 

 

Salah satu objektif utama kerjasama ialah kemajuan digital dalam PKS pra-kelayakan untuk gandingan optimum dengan institusi kewangan yang sesuai dan pemberi pinjaman alternatif. 

 

Perkongsian inovatif itu bukan sahaja memperkemas proses pembiayaan tetapi juga menumpukan pada memupuk tingkah laku yang boleh dikreditkan, memperkasakan PKS untuk membina profil kredit berdaya tahan. - DagangNews.com