Hexagon optimis pertumbuhan di Malaysia, yakin dasar kerajaan serta kesungguhan pacu IR4.0 | DagangNews Skip to main content

Hexagon optimis pertumbuhan di Malaysia, yakin dasar kerajaan serta kesungguhan pacu IR4.0

Lim Boon Choon
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Okt – Hexagon kekal optimistik mengenai pertumbuhan di Malaysia, setelah melepasi tahun ke-15 operasi di negara ini, dengan mencatat pertumbuhan perolehan hampir 50% antara 2020-2021 walaupun berdepan pandemik dan kekangan rantaian bekalan global.

 

Pejabatnya di Malaysia yang dibuka pada 2007, kini menyumbang 20% daripada bahagian pasaran kecerdasan pembuatan Hexagon di Asia Tenggara dan telah meningkat tiga kali ganda dalam saiz pekerjanya sejak ia bermula.

 

Presiden Korea, ASEAN, Pasifik, India di Hexagon, Lim Boon Choon berkata, Malaysia adalah salah satu pasaran Hexagon yang berkembang pesat di rantau ini, dan syarikat yakin mengenai peningkatan prospek di negara ini, berdasarkan dasar kerajaan Malaysia dan kesungguhan dalam memacu pertumbuhan IR4.0.

 

Syarikat itu baru-baru ini membuka pejabat di Pulau Pinang untuk menguruskan permintaan yang semakin meningkat daripada pelanggan di wilayah utara.

 

“Kami melihat potensi terutamanya dalam sektor elektronik, semikonduktor, teknologi perubatan, emobiliti dan pengeluaran tenaga bersih,” katanya.

 

Pada 2021, Malaysia menyumbang 13% daripada keluaran semikonduktor bahagian belakang global, manakala elektrik dan elektronik (E&E) menyumbang 40% daripada eksport Malaysia.


Enam daripada 12 daripada syarikat semikonduktor terbesar di dunia dan tujuh daripada sebelas solar dunia Syarikat fotovoltaik (PV) beroperasi di Malaysia. Terdapat juga lebih daripada 200 pengeluar industri peranti perubatan, yang mana 30 syarikat multinasional telah menjadikan Malaysia sebagai pusat pengeluaran mereka.


 

hexagon

 


“Kami mahu membolehkan spektrum pelanggan kami yang berkembang untuk mengautomasikan mereka dengan berkesan perniagaan dan operasi. Produktiviti adalah yang terpenting - dan teknologi canggih dan automasi yang kami tawarkan memberikan ketepatan yang lebih tinggi dan membuka jalan kepada kelajuan yang lebih pantas untuk memasarkan, dengan kualiti yang lebih baik dan mengurangkan pembaziran,” kata Lim, yang turut menyatakan bahawa syarikat itu kekal memberi tumpuan dalam memperkasakan pelanggan mereka untuk menjalankan kilang mereka dengan lebih mampan.

 

Teknologi Hexagon kini digunakan oleh beberapa jenama terbesar Malaysia, termasuk Proton, Perodua, Honda Malaysia, UMW Toyota Motor, Spirit AeroSystems, dan UMW Aeroangkasa. Teknologi Hexagon membantu membuat 95% kereta, 90% pesawat, dan 85% daripada telefon pintar di dunia.

 

“Kami melihat momentum yang semakin meningkat dalam ruang kenderaan elektrik (EV), dan peningkatan pesat teknologi Pembuatan Additive (AM) membolehkan bateri dan komponen EV menjadi dihasilkan lebih cepat, dibuat lebih ringan dan lebih berpatutan.

 

“Secara khusus, Malaysia boleh membezakan dirinya dengan memberi tumpuan kepada peranan uniknya dalam rantaian nilai, memanfaatkan kedudukannya sebagai salah satu pengeluar E&E terkemuka dan dalam menghasilkan nilai tinggi alat ganti E&E untuk kenderaan elektrik,” jelas Lim.

 

Menurut penyelidikan bebas oleh Hexagon, Big Tech dan syarikat permulaan unicorn daripada Silicon Valley, UK dan China mengganggu pasaran kenderaan elektrik (EV) dengan pendigitalan pendigitalan dan keupayaan automasi, membolehkan pengurangan masa ke pasaran daripada beberapa tahun hingga tiga bulan.

 

Industri automotif telah berkembang pesat pelaburan dalam pembuatan pintar dan strategi Industri 4.0 untuk mempercepatkan elektrifikasi kenderaan.


 

hexagon

 


“Terdapat juga banyak ruang untuk pertumbuhan automasi dalam industri seperti pertanian, di mana teknologi sedang membentuk ekosistem bandar dan pengeluaran untuk menjadi semakin berhubung,” kata Lim.

 

Beliau menjelaskan bagaimana teknologi automasi boleh membantu syarikat dengan lebih baik menguruskan kekurangan tenaga kerja dan gangguan lain.

 

Lim berkata syarikat yang berada di puncak perjalanan 4IR boleh, "bermula dari kecil, berskala pantas". Penyelidikan menunjukkan bahawa inisiatif kilang pintar telah memberikan syarikat 12% buruh peningkatan produktiviti dalam tempoh tiga tahun yang lalu.


.
"Kami menyedari bahawa salah satu cabaran terbesar yang dihadapi oleh industri ialah pekerja berpengalaman," kata Lim. Sebagai tindak balas kepada ini, Hexagon juga telah bekerjasama dengan Pusat Pembangunan Sumber Manusia Selangor (SHRDC), Program Fit4Work bersama InvestKL dan Program Rumah Api MIDA-Perodua untuk vendor Perodua menyediakan mereka untuk penggunaan pembuatan pintar IR4.0.

 

Terbaru, Hexagon menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Universiti Teknologi Mara (UiTM) bagi mempromosi kolaborasi dan kerjasama penyelidikan.


 

hexagon

 


“Dengan bekerjasama dengan agensi kerajaan, industri dan akademia, ia mempercepatkan pemindahan pengetahuan dan kemahiran, memberikan ekosistem peningkatan kepada industri maju teknologi semasa kami menyediakan kumpulan bakat kami untuk menangani peluang dan cabaran industri 4.0,” jelas Lim.

 

Hexagon menawarkan penyelesaian yang terdiri daripada perisian untuk reka bentuk dan kejuruteraan, kejuruteraan bantuan komputer (CAE), pembuatan bantuan komputer (CAM), aset dan kualiti pengurusan, Kawalan Proses Statistik (SPC) dan pengurusan data. Ia juga menghasilkan pelbagai peralatan pengukuran ketepatan tinggi termasuk pengukuran koordinat mesin (CMM), pelbagai penderia dan pengimbas 3D. - DagangNews.com